onsdag 7 februari 2018

Avslut och nytt fokus

Ja, då var jag i mål. Inte utan ansträngning eller planering, men blocket är avslutat.

Jag arbetar extra mycket just nu, och det är även extra mycket att rodda med hemma. På det sättet är det tur att jag haft ett tröskelblock på programmet. Det innebär ju inte lika mycket träningstid som på block där fokus är på "distans".

Samtidigt kräver träningar med mer intensitet lite mer fokus och planering för att träningarna ska bli bra. Jag har dock löst alla 8 träningar i blocket, även om jag var tvungen att lägga in en extra vilodag i början då jag inte rymde träning just den dagen. Jag har också fått planera rejält och träningarna har hamnat på alla möjliga tider på dygnet.

Idag var jag hemma vid 17.30. Då fixade jag mat och åt middag. Sedan skjutsade jag Katten på yoga och därefter åkte jag till affären för att handla. Hem igen och fixande av olika slag innan jag åkte och hämtade Katten som jag tyckte skulle slippa gå hem i minus 24 grader.

Nu var klockan åtta på kvällen och det var dags för ombyte och 20.30 var jag igång.
Kanske inte så fantastisk cykling som i fint väder utomlands, men jag tycker ändå det rullar på bra att köra på trainer i vårt cykelgarage. Utecykling är inte särskilt aktuellt med temperaturer mellan minus 20 och 30 mest varje dag.

Uppvärmning 20 minuter och sedan dags för intervallerna. Målbilden var drygt 330 watt under trösklarna och lugnt på vilan mellan intervallerna. 3 ggr 11 minuter med 4 minuters vila mellan varje.

Ja, det blev inte särskilt spännande idag. 41 minuter senare var jag klar för dagen och för hela detta 11 dagar länga block som innehållit 8 träningspass.

Idag 90 minuters rullande och under blocket totalt 15 timmar och 38 minuter.

Total tröskeltid landade precis enligt plan på 330 minuter eller 5,5 timmar. Av dessa just under en timme i pulszon 5 och resten i pulszon 4.

I snitt blev det alltså 47 minuter tröskel på de 7 pass som hade detta fokus.

Nu går vi in i nytt fokus och då menar jag såväl annan typ av träning som OS. Den största utmaningen blir att ro OS i hamn som till stora delar är nattetid eller väldigt tidigt på morgonen. Men det ska nog gå på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar