onsdag 18 juli 2018

En fantastiskt dag som avslutades med ambulans efter krasch

En riktigt bra dag avslutades väldigt tråkigt.

På morgonen cyklade jag till Nordmaling, medan Katten och Melvin tog bilen och startade lite senare. Jag drack rejält, men det kändes ändå som det var väl lite. Kanske inte så underligt med temperaturer över 30 grader i skuggan.

Det blev alltså 50 km cykling på förmiddagen och sedan åkte jag med en bit i bilen till brors stuga. Där bjöd han och Johanna på lunch. En stuga vid havet är perfekt sådana här dagar.

De har dessutom en toppenfin pool där barnen tillbringade mesta delen av tiden. En riktigt bra dag.

Vid halv fyra på eftermiddagen åkte vi mot Vännäs igen. Jag hoppade av när vi kom till asfalt och cyklade sedan hela vägen hem.

Väl hemma åt jag lite risgrynsgröt innan det bar ut på cykeln igen för vår gemensamma träning med Vännäs CK.

Idag var vi sju cyklister som propagandacyklade i 27 grader vid sju på kvällen. Vi planerade för en runda på 60 km där vi bakade in olika intervallinslag.

Det var väldigt trevligt och alla matade också på bra vid intervallerna. Så skulle vi avsluta med intervaller runt kraftstationen som är en rundbana med ganska många höjdmeter. Riktigt bra körning första varvet och nu bara ett varv kvar.

Det var nu det hände. Vi kom i en utförslöpa som avslutades med att vi skulle svänga kraftigt höger. Då kommer en av våra cyklister för långt in mot kanten på vägen och där är det fullt av grus. Innan han hinner reagera har hela cykeln glidit undan och han flyger rakt ner i backen.

Smällen tar illa och han mår inte bra och bland annat minns han inget av kraschen. Där stod vi mer eller mindre handlingsförlamade män. Men då klev Katten in som var med idag. Hon styrde upp det hela och var den som ringde ambulans. Här har vi övriga lite att lära

Vi blev totalt kvar ca 60 minuter innan ambulansen lämnade. Förhoppningsvis har det gått hyfsat bra.

Cykling är verkligen en fantastisk sport, men trafik och krascher gör att den i bland inte är vad vi önskar.

Att det är vår första krasch på träning, någonsin gör inte kvällens krasch mindre tråkig.

Ja, det blev ganska så chockartat för alla och vi rullade sedan hem de 20 km som var kvar i lugn och stillsam takt.

Idag fick jag till ca 170 km och ca 5.20 minuter. Bra träning. Men en dag som detta känns det egalt. När det kommer till kritan är det viktigaste att alla får må bra och vara friska. Så ikväll känns det inte riktigt bra längre.