måndag 17 juni 2019

Rejält med mängd, lagtempo, ny position på tempohojen och inte så snabb som jag trodde

Ännu en vecka avverkad och en ny vecka har rullat igång.

Förra veckan var planen att få till lite mer träningstid och träning varje dag. Tanken är just nu att träna ned mig och förhoppningsvis kommer lite superkompensation när jag släpper upp det hela. Passar extra bra att köra hårt när det är länge till nästa tävling.

I måndags lämnade jag husbilen på service i Umeå och sedan cyklade jag hem, med en liten bonussträcka på vågen. Två timmar ganska lugn cykling, vilket passade bra då det varit Rödbergsloppet dagen innan, vilket tog på en hel del.

I tisdags var det träning med Vännäs CK. Som vanligt satsade vi på kvalité och jag tycker det blev riktigt bra. Förutom en hel del lugn cykling blev det tre lagtempointervaller på vardera 10-11 minuter. Vi körde två och två och jag rullade med Erik Nygren. Snitteffekt på 360, 387 respektive 388 watt visar att det gick på fint då det förstås var lugnare i rygg och hårdare i spets.

Förutom de dryga 30 minuterna med lagtempo var det en spurt i en kort backe och sedan en intervall uppför i ca 5 minuter. Rejält hårt uppför och ytterligare tid i hög puls.

Efter en riktigt bra tisdagsträning körde jag MAF både onsdag och torsdag. Hössjörundan från Vännäs via Hössjö till Vännäsby på 141 i puls. Det gav ca 1 timme per träningspass på ungefär 290 watt. Det saknas fortfarande effekt mot tidigare år, men det var ändå ok.

Under fredagen blev det lugnare träning igen då jag cyklade till Umeå för att hämta husbilen från servicen. Hämtade också ut tempohojen som Bike and Ski bytt pinnar på.

Under lördagen hjälpte vi mor och far att städa ut huset som jag vuxit upp i. De ska flytta till lägenhet, och visst känns det lite tråkigt. Men det blir nog bra.

Efter detta blev det lite olika tester med tempohojen då jag förutom att byta pinnar också bytt armpads. Ny sittställning helt enkelt.

Mer tempoträning i söndags då jag rullade ca 1,5 timmar, precis som dagen innan. Körde en mil på min testbana. Efter att ha känt mig starkare sista två veckorna gick det väl långsamt. Vet inte om det bara var kroppen som ställde till det eller om jag behöver justera positionen på hojen. Har hur som helst justerat lite och ska prova igen.

Efter träningspasset bytte jag cykel och tog en långrunda med Katten.

Vi cyklade bredvid varandra hela rundan och Katten körde på väldigt bra. Blev ett perfekt distanspass på 3 timmar.




För att få till 5 timmars träning i sommarhettan rullade jag en stund efteråt också. Lite drygt 15 mil in på kontot.

Sammantaget ca 16 timmar och 500 km denna vecka. En del kvalité, men mest distans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar