onsdag 17 juli 2019

Mockträsktempot - inte mycket som gick rätt där

I måndags rullade jag benen med tempohojen efter söndagens urladdning på Sjulsmarksgirot. Tyvärr blev det spöregn och sist effektmätaren blev blöt havererade den. Det blev tyvärr samma sak nu. Lär få vänta en vecka innan den är sig själv igen. Surt när effektmätaren inte är att lita på.

Sonen var ute och fiskade, och han hade bättre tur. Både gädda och abborre.

I går tog vi alla tre en gemensam cykeltur i det som mestadels var bra väder. Dock fick vi en lite regnskur på oss, men det var inget som störde.

Vi hann också med att spela lite olika sällskapsspel i husbilen.

På kvällen skulle jag köra Mockträsktempot för att få lopp i kroppen inför NM. Det gick sådär med det mesta. För det första fick jag inte effektmätaren att fungera och det var två problem med detta. Det ena att jag är ganska så beroende av återkoppling hur hårt jag kör för att verkligen pressa mig. Sedan hade jag hoppats få ett referensvärde på hur hårt jag orkar köra 30 km i den form jag är nu. Nu vet jag inte alls vilken effekt jag kunde trycka. Problemen slutade dock inte där.

Det var inte så många med på loppet, men Victor Andersson från Skellefteå CK som kör Elit var ett bra riktmärke.

Tyvärr fick jag starta först av de snabbaste. Så ingen effektmätare och inga referenser från andra cyklister. Inte mycket att göra åt.

Så bar det av, och efter någon minut insåg jag att det gick för hårt. Rejält surt i benen. Men efter ett tag hittade jag ändå en hyfsad balans i trycket.

Bra förutsättningar rent allmänt med 17 grader och typ vindstilla.
Mats Engfors/Fotographic

15 km till vändet. Endast ca 50 höjdmeter och dessutom är vändet ca 10 meter lägre ned än startpunkten. Trots goda förutsättningar så var jag ändå nöjd med ett snitt på 47 km/h innan jag vände hemåt.
Mats Engfors/Fotographic

När jag såg att jag utökat avståndet till Victor kändes det ännu bättre. Då visste jag att insatsen var bra.
Victor Andersson Mats Engfors/Fotographic

Efter ca 4 km körde jag dock på något och en km senare var det slut. Dubbelpunktering! Detta på däck som bara använts två gånger. Surt att bli ståendes bland myggen. Tur att jag ganska snabbt fick skjuts tillbaka till start.

Jag var inte särskilt sur över själva loppet, men jag hade gärna kört hela loppet och den genomkörare det skulle blivit. Men ska jag välja lopp tar jag förstås det nu förutsatt att jag inte får haveri på tävlingarna framöver.

Jag har ingen aning om snitteffekten, men jag kan konstatera att jag utifrån känsla mm i alla fall borde ha klarat ett snitt på i alla fall 45,5 km/h på 30 km och det är helt klart ett steg i rätt riktning. Även om det bara var 110-120 höjdmeter totalt sett.

Efter lite trevliga snack rullade vi tillbaka till campingen via Ica för att bunkra lite mat. Väl på campingen blev det en rolig film innan det var dags för sömn.

Idag har det tyvärr regnat hela dagen. Men vi har i alla fall fixat tempohojen. Jag chansade på att återanvända ett av två däck. Vi får se om jag missat något som gör att det blir punktering igen.

Det är för övrigt inte alla som har en egen mekaniker. Katten är alltid snäll och hjälper till. Hon är dessutom duktig och det går snabbare när vi är två. Lyft som jag inte klarar för mina skador fixar hon. Helt enkelt toppen.
Í kväll ska vi på lustspel: "Släktingar och oäktingar". Det ska bli trevligt.

Förhoppningsvis är vädret bättre i morgon då BodenAlive börjar. Då blir det nog ett besök där och sedan ska vi nog för en gångs skull ut och cykla också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar