lördag 20 juli 2019

Skellefteåtempot - haveri i starten, en sadel som lossnade och ändå positivt

Snart är vår första semester här i norr avslutad. En dag kvar och i morgon cyklar vi alla tre Krafttrampen i Skellefteå. Jag kör 90 km medan Katten och Melvin rullar 45 km. Vädret ser strålande ut. Nu är det bara att hoppas att det inte blir några incidenter. De har vi fått nog av.

Under denna resa har jag fått in två tempolopp och två linjelopp som vi cyklar alla tre.

Sjulsmarksgirot förra söndagen var riktigt bra. Starka ben och trots rejäl kupering en andra plats i tävlingen.

I tisdags skulle jag köra Mockträsktempot som jag senast körde 2015. Det gick sådär. Ja, kroppen var ganska bra och när jag tvingades bryta efter ca 20 km hade jag haft ett bra tempo och bra känsla. Därför var jag inte särskilt upprörd när jag körde på en sten och fick dubbelpunktering. Även om man förstås alltid vill komma i mål. Förutom dubbelpunkteringen gick också min effektmätare sönder, så tisdagen var inte helt lyckad.

Idag var det så dags för en ny tempotävling. Skellefteåtempot stod på programmet. Endast 17 km, så det var full gas som gällde. Bra vägunderlag också.
Från dagens tävling när jag väl kommit igång.
Det var inte många med i min klass, men Victor Andersson från Team Norrbotten och Jonas Örjestad också från Team Norrbotten var två bra riktmärken.

Endast ca 60 höjdmeter och de allra flesta på vägen ut till vändning.

Jag skulle starta näst sist och det började inte bra. Ca 30 sekunder före start hoppar min kedja och fastnar mellan drev och ram. Jag fick hjälp av en funktionär och med gemensamma insatser han jag nästan. Några sekunder sen i väg. Ja, sedan hade jag fått låna Kattens effektpedaler (FaveroAssioma), då alltså mina var trasiga. Det visade sig att jag inte var någon hejare på att få fast pedalerna i skorna.
Just efter start och jag håller på att försöka få i pedalerna istället för att trampa....

Såg i efterhand att jag tappade mer än 10 sekunder i starten. I ett större lopp hade det varit riktigt surt, men nu lyckades jag tända om.

Det blev dock väl hårt i starten, vilket det ofta blir när det inträffar något. Ett snitt på 400 watt första fyra minuterna var för hårt och innebar att jag fick släppa av väl mycket ett tag.

Sammantaget kändes det ändå hyfsat och trycket var ok. Ganska snabbt rullade jag förbi den som startade före mig och vid vändningen såg jag att jag närmat mig Jonas Örjestad  ganska mycket. Efter vändningen såg jag att jag även låg före Victor Andersson som startade minuten efter mig.
Victor A ger sig iväg
Jonas Ö i direkt efter start

Jag hade dock ett problem. Jag hade ca en km före vändningen kört ned i typ den enda gropen som fanns på hela banan. Det kändes som att jag fick punktering, men så var det inte. I stället släppte sadelns främre skruv så helt plötsligt lutade den kraftigt framåt. Därför blev det klurigt de sista 9-10 km då jag fick fel avstånd till pedalerna och dessutom höll jag hela tiden på att åka av sadeln.

Men mycket i sport handlar om att anpassa sig till nya förutsättningar, så jag gjorde det bästa möjliga av läget. Även om det förstås inte var optimalt.

Lyckades hålla bra fart tillbaka mot mål, trots att jag fick sluta trampa flera gånger för att trycka mig bakåt på sadeln.

Utvägen var ändå bättre med en snittfart på nästan 45 km/h, trots att det mest var uppåt (om än inte så mycket). Hemvägen var sämre, men gick fortare då det gick utför. En snittfart på nästan 49 km/h hem gav 46,5 km/h i snitt. Då har jag räknat bort tiden som försvann i starten.

Bra snitteffekt för att vara jag på en tempohoj.

Den officiella resultatlistan visade att jag var 55 sekunder snabbare än Victor Andersson och 1.08 minuter före Jonas Örjestad. Förvånande stor marginal alla dagar i veckan och särskilt då jag förlorade en massa i början.
Pallen i herrar med tempohoj
För övrigt var det skoj idag att jag fick sällskap på startlinjen av andra cyklister från Vännäs CK. Christoffer och Lotta Svanefjord var med idag.

Christoffer deltog i tävlingsklass för linjehojar och körde mycket bra. Lite under 40 km/h i snitt och snabbast av alla. Grattis!
Christoffer i starten

Prisutdelning i klassen - linjehoj

Lotta körde i klassen för tempohojar och det var hennes första tempolopp någonsin. Även hon gjorde en fin insats. Hårt motstånd gjorde att hon fick ett bra riktmärke för fortsatt tävlande och hon landade på en tredjeplats, inte långt från tvåan. Bra där!

Lotta en bit in i loppet
Prisutdelning i klassen damer på tempohoj
Nu hoppas jag till att börja med att jag slipper missöden i morgon. Har ju varit gott om dem på slutet. Framför allt hoppas jag att det ska flyta på när vi åker söderut för NM och SM.

Men först alltså Krafttrampen i morgon innan vi åker hem och är hemma några dagar för att sedan åka söderut.