måndag 13 januari 2020

Är bloggar döda? Tack Öijer och Gran Canaria bjöd åter på det bästa

Idag såg jag att Henrik Öijer skrev om sociala media, att allt färre skriver bloggar och att allt färre också läser bloggar. Det är helt enkelt jobbigt att läsa långa texter. Lättare med Youtube, instagram och twitter, något han kör på med förutom sin eminenta blogg. Själv håller jag mig till 95% på bloggen och kanske 5% på instagram. Henrik tyckte också att vi var dåliga på att länka från våra bloggar till andra bra bloggar. Här tackade han mig för att jag är den blogg som via länkar gett honom flest läsare under 2019. Skoj!

Jag har också märkt att allt färre skriver bloggar och det krävs allt mer för att behålla sin läsare. Jag har fortfarande många läsare och hoppas det fortsätter så. Det vore också roligt om du gillar min sida på facebook så hittar du lättast till mina inlägg. mm: https://www.facebook.com/tomasastrom.cykelochlivet/

Nu till dagens övningar.

Den femte cykeldagen här på Gran Canaria. Idag skulle jag åter få sällskap men innan vi sammanstrålade blev det två timmar på egen hand.

Därefter begav vi oss upp i bergen via Fataga. Precis som tidigare dagar var vädret otroligt bra.

Cecilia och Carl-Johan som igår körde Valley of Tears förvarnade att de ville ta det lugnt och det passade mig bra då det blivit mycket cykling de senaste dagarna. Dessutom hade jag gasat lite innan vi träffades och ville jag kunde jag köra lite på slutet.

Vi klättrade totalt 1300 hm och när vi var på 930 meters höjd nådde via San Bartolomé. Det kändes lätt och fint hela vägen och det var trevligt med snacktempo helt enkelt.

Det enda som var lite klurigt var att jag var tvungen att stå ganska mycket då farten inte var så hög och min utväxling gjorde att kadensen sittandes blev för låg för mina knän som är känsliga. Det gjorde att det tog en hel del på min trasiga axel, men det gick ändå hyfsat de första timmarna. Mot slutet var det lite kämpigt.

Vi rullade höger i San Bartolomé och rullade ned till Santa Lucia för ett fikastopp där vi också träffade på Eva som vi cyklade med häromdagen.
Kaffestopp med Cecilia och Carl-Johan.

Ned till kusten från Santa Lucia bjuder på en otroligt fin utsikt, fin vägbana, många kurvor där du ser utgången av svängen och korta åkbackar uppför. Toppen var ordet!
Eva följde med oss en bit från Santa Lucia


Här kunde jag inte hålla mig utan körde på med bra intensitet uppför. Skoj!

Vi återsamlades för att köra kustvägen till Playa del Ingles. Cecilia och Carl-Johan bor i Mogán så de cyklade vidare efter kusten. Jag hängde med ända fram till rondellen mot Soria. Därefter blir det så mycket trafik, så jag vände.

Ytterligare en trevlig dag med trevligt sällskap.

Nu var det ca 30 minuter tillbaka till hotellet och nu gasade jag på större delen av tiden. Förvånansvärt okej i benen. Axel och rygg är i sig mycket bra efter så mycket cykling, men all stående cykling gjorde ändå att det inte kändes helt optimalt. Men då hade jag ändå cyklat drgt 6 timmar.

Så i dag ett lugnt och långt pass.
Lägg till bildtext

Jag summerar ca 26 timmar, ca 9000 hm och en bit över 60 mil första fem dagarna. Mestadels har det gått ganska så lugnt, men då fokus på denna resa är att få mängd för att köra intervaller hemma så är det helt rätt.

2 kommentarer:

  1. Jag har redan gillat din Facebook-sida och tyvärr kan man inte gilla fler än en gång.
    Om jag minns rätt så hittade jag till din blogg via Henrik Öijers blogg. Två mycket olika, men alltid lika läsvärda cykelbloggare.
    Jag tycker faktiskt om lite längre texter: antingen blir man intresserad eller inte, men i så fall behöver man inte fortsätta - men har man blivit intresserad, kan man låta bli att läsa en massa korta men ointressanta blogg- eller twittertexter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du gillat min sida. Skoj att du fortsätter läsa min blogg och att du gillar lite mer matnyttig info.

      Radera