onsdag 29 januari 2020

Ingen lek - Nästan så jag gav mig

Januari går mot sitt slut och hittills har jag kunnat genomföra den träning som stått på programmet. Det tillsammans med en utlandsresa där det blev mycket cykling innebär att det blivit stor belastning denna månad.

Efter träningslägret på Gran Canaria vilade jag två dagar innan det blev 6 bra träningsdagar på hemmaplan. Sedan ytterligare en vilodag och nu har jag åter trampat två dagar i rad.

Ikväll var Katten först på bollen och rullade igång träningen. Jag planerar Kattens träningar och hon följer det till punkt och pricka. Det är roligt att se hur stor utveckling hon haft de senaste månaderna.

Kattens träning var tuff. Totalt 60 minuters intervalltid under 90 minuter. Med andra ord innehöll intervallerna dubbelt så lång tid som den lugnare cyklingen mellan intervallerna. Intervallerna kördes som just över och just under tröskel med ett byte varannan minut. Katten löste passet perfekt, även om hon förstås blev trött.

För egen del körde jag i stort sett samma träning, med enda skillnaden att jag körde mina intervaller på jämn effekt just över min anaeroba tröskel. Det blev väldigt slitigt.

Allt eftersom tiden gick fick jag övertala mig mer och mer att nöta på. Pulsen steg betänkligt och innan träningen var slut blev 20 minuter i pulszon 5. 48 minuter lite över FTP och 13 minuter just under FTP.

Riktigt jobbigt alltså .Det berodde såväl på att passet i sig var tufft, att jag ligger på en tuff belastning över tid, att det varit hektiskt på arbetet och att jag försöker dra ned på kosten lite för att närma mig matchvikt.

Så ingen bra känsla, men jag är nöjd med att jag ändå rodde det hela i land och genomförde de planerade tuffa 60 minuterna inom 90 minuter. Totalt trampade jag 134 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar