fredag 31 januari 2020

Ett rekord har slagits!

Aldrig har jag tränat så mycket under en månad som jag nu gjort i januari. Jag har tränat så mycket att på "sista dagen vilade han".

Hur kan det då blivit så mycket träningstid och med så bra kvalité? Ja, det har helt enkelt flutit på. Jag har kunnat köra alla planerade träningspass, jag har inte varit sjuk och kroppen har överlag svarat bra. Sedan är det förstås en viktig faktor att det var många röda dagar i början av året och sedan har jag varit utomlands under bra många dagar. Kan du fokusera på träning som proffsen är det förstås lättare.

När jag var utomlands på träningsläger sa kroppen dessutom okej till lite mer träning än jag hade i min plan.

Jag har också kunnat balansera smärtan av de skador jag har i min kropp. Jag kan konstatera att mer träning inte gör att jag får mer problem av mina skador, utan i stället tvärt om. Däremot finns det andra delar i tillvaron som försämrar min fysiska status.

Sammantaget fick jag ihop 50 träningstimmar under träningslägret på Gran Canaria. Om vi räknar in 2 vilodagar före och efter resan tog träningslägret 14 dagar i anspråk och jag tränade då 9 av dessa (en vilodag på Gran Canaria också). I snitt 5,5 timmars träning/dag, de dagar jag tränade.

Hemma har jag tränat 14 av dagarna, och i snitt har passen varit drygt 2 timmar långa.

Jag har alltså tränat 23 dagar i januari men faktiskt också vilat hela 8 dagar inklusive idag.

Genom 50 timmars träning utomlands och 30 timmar hemma (det mesta i garaget, men också lite på MTB:n) så summerar vi 80 träningstimmar.

Mitt tidigare rekord för en träningsmånad låg på 71 timmar.

Jo, jag ska erkänna att jag faktiskt körde ett extra träningspass igår (det blev två pass) såväl för att få in vila idag, men också för att bryta den magiska gränsen på 80 timmar. Det gjordes med 16 minuter.



Denna träningsmängd är ett undantag och såväl tidigare som kommande månader ligger inte i närheten av detta. Det är väldigt mycket på jobbet just nu och det blir inte lugnare de närmsta veckorna. Jag har sedan länge planerat för den vetskapen. Det blir nu då två veckor med lägre belastning och sedan två veckor med tröskel och VO2 max, men inte så mycket träningstid.

Sedan när vi når mars står det mängd första veckan.

Parallellt har jag mitt mål som jag outade igår och som du hittar länken här: Mål 5w/kg

I kommande inlägg kommer jag att resonera kring hur ett träningsupplägg kan se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar