fredag 22 februari 2013

Sak och inte person?! - Byskolor i Vännäs

Fortsatt sjukdom och ingen träning. Det börjar kännas tungt. Samtidigt en extremt hektisk och tuff tid i arbetet och dialogerna kring byskolorna i Vännäs framtid. Det finns en mängd åsikter om processer och hur detta borde gå till eller borde gått till. Det finns också de som efterlyser en konsekvensbeskrivning av de samhällsekonomiska konsekvenserna och hur olika alterntiva beslut skulle påverka kommunens utveckling som helhet. Allt detta är politiska ställningstaganden, och inget jag som Barn- och utbildningschef varken kan eller vill lägga mig i.

Vad jag och min förvaltning gjort är att utifrån det uppdrag vi fått bedöma konsekvenserna för verksamheten vid en nedläggning av Bråns skola, Pengsjö skola och Tväråbäcks skola. Det är vad vi gjort och det var vårt uppdrag. Jag känner mig trygg med att underlaget håller men är självklart öppen för kritik kring våra slutsatser mm. Det är aldrig fel att lufta och lyfta meningsskiljaktigheter, där ett konstruktivt förhållningssätt också är att föredra.

Jag skrev i ett tidigare inlägg Sjuk och tuffa frågor att jag hoppades att eventuella ifrågasättanden skulle vara utifrån sak och inte person. Tyvärr har det inte riktigt varit så. De allra flesta föräldrar och andra kommunmedborgare jag varit i kontakt med har varit mycket sakliga och konstruktiva, och uppträtt på ett bra sätt, oavsett om man haft åsikten att byskolorna bör vara kvar eller om man ansett att besparingar bör göras på annat sätt. Tyvärr finns några få undantag.

Att bli belagd med ord och åsikter jag inte sagt, att jag varit på platser och möten jag inte varit på eller att jag går någons ärenden - Det är inte okej! Men en förvaltningschef borde tåla detta?! Nej det tycker jag inte. Jag tål väldigt mycket så länge det handlar om jobbet och hur jag utför mitt uppdrag, men detta är enligt min mening något annat och något varken jag eller någon annan ska behöva utsättas för.

Jag vet att jag alltid i de dialoger jag haft och de beslut jag fattat sedan jag började här i Vännäs haft barnen och verksamheten i centrum. Så har det föresten alltid varit - Jag brinner för lärande och utbildning!

Det gör att jag utifrån att verksamheten alltid är i centrum känner mig trygg när jag blir utsatt för försök att misskreditera mig som person både utifrån detta ärende och tidigare ageranden jag gjort och beslut som jag fattat.

Det är tungt för oss alla att så stora besparingar måste göras i våra så viktiga verksamheter i kommunen. Jag förstår att det är tufft för alla att fundera kring vilka konsekvenser det kan få för mig och mitt barn, mig och min kommun och kommunmedborgarna som helhet. Jag förstår också att det är svårt att ta ställning till vilka av de tuffa besparingsförslag som finns eller kommer tas fram, som ska/borde genomföras. Jag hoppas dock att både före besluten är fattade och därefter, att alla gör sitt yttersta för saklighet, för att undvika påhopp och tänka sak och inte person. Framför allt önskar jag att alla har kraften att även framöver ha verksamhetens bästa i fokus. Det har jag alltid haft och kommer alltid att ha.

Detta inlägg fick en annan ingångsvinkel än vad jag brukar ha och vill ha på min blogg, men utifrån nuläget och en viss frustration kändes det rätt att ta upp detta.

Jag lovar dock att framöver kommer självklart träningsfrågor ligga i fokus på denna blogg. Förhoppningsvis är jag också snart så frisk att jag kan beskriva min egen träning fram till träningslägret på Mallorca som startar om 7 veckor.

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet Tomas, vi är många i kommunen som tycker att du gör ett bra jobb.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet Tomas! Jag hoppas att "folk" ska ta till sig detta och förstå att du fått ett uppdrag av politikerna och att du gjort konsekvensbeskrivningen utifrån detta!

    SvaraRadera
  3. Bra att du säger ifrån, Tomas. Du är en saklig och kunnig person som borde kunna förvänta dig det samma tillbaka.

    SvaraRadera