söndag 17 mars 2013

Tempo

Dagen började med vi fixade det som behövdes inför dagens dubbla födelsedagsfirande. Både jag och Tova har nämligen nyss fyllt år och hade idag bjudit in släkten till lite fika. Under fixandet vilket bland annat innebar tårtbak hann jag också titta en del på vinterstudion. På kalaset kom 14 trevliga gäster, och det blev många bra samtal, lite fika och fina presenter.Skoj.

Efter en enklare middag och lite slötittande på SM-slutspelet i ishockey var det dags för dagens cykelträning. Det blev ett tempopass där jag konstant försökte ligga på ca 85% av maxpuls, vilket fungerade bra. Målet var att få ut så mycket som möjligt av passet utan att bli allt för seg inför kommande veckas träning. Jag hoppas nämligen att jag inom några dagar ska känna mig så fräsch att jag ska kunna höja intensiteten på träningen och åter kunna köra riktigt tufft. Än är jag dock en bit i från brors hårdkörning och form, men jag tror det kommer.

Denna vecka blev det i alla fall nästan 9 timmar på trainern. Även om det inte var en av de tuffare veckorna intensitetsmässigt är 9 timmar på cykeln alltid nio timmar.

Ikväll blev det sammantaget 90 minuters träning med en ganska så bra jämn intensitet, och en inte allt för trött kropp.

Nästa vecka vill jag bli tröttare och samtidigt känna att formen är på väg.

6 kommentarer:

  1. 9 timmar är bra. Det är mer än dubbelt mot var jag brukar ligga på i träningstid per vecka

    SvaraRadera
  2. Fast å andra sidan har du hittills legat på högre intensitet så varje insatt minut är mycket mer effektiv. Men det känns ju bra att jag ligger före inom i alla fall ett område.

    SvaraRadera
  3. Jag kör efter devisen att varje minut utfyllnadsträning är en minut förlorad återhämtning :-)

    SvaraRadera
  4. Beroende på definitionen av utfyllnadsträning är det helt klart så att vara effektiv både i detta och i annat är postivt.

    SvaraRadera
  5. Relativt stor mängd halvhård träning gör susen för formen enl vissa teorier:
    http://mr29er.com/sotpunktstraning-min-version/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får hoppas att denna teori stämmer. Då finns det hopp för min del.

      Radera