torsdag 4 april 2013

Domen avkunnad

Efter att ha arbetat större delen av dagen blev det en tur till Umeå. Vårkänslorna är på väg även om snön fortfarande har greppet, så aktiviteter och inköp hade detta i fokus.

Sambon inhandlade nya "diskreta" löparskor och därefter fick även sonen ett par snabba löparskor. Efter hemkomst provades sonens nya skor - de var snabba. Två varv runt kvarteret - ca 800 meter var lämpligt som ett första löppass. Sambon följde med runt, men hon ville dock inte lufta sina nya skor. De kommer nog fram vid bättre väder och mer "allvarlig" löpning.

Huvudsyftet för min del med Umeåresan handlade om att hämta ut cykeln, servad och fin.

En liten anekdot. Häromdagen frågade sambon om jag tyckte att hon också skulle serva sin racer inför säsongen och jag sa det var ett bra förslag. Hon fick reparatörens namn och telefonnummer. När jag på eftermiddagen kom hem fick jag höra att Katten ringt telefonnumret och frågat efter Sten. Men någon Sten fanns det inte på det telefonnumret. Efter lite dialog kom de ändå fram till att hon kommit rätt. Samtalet avslutades med att reparatören sa: Jag heter faktiskt Ulf. Det visade sig att ett missförstånd hade uppstått mellan mig och sambon. Jag sa att reparatören heter Stenudd, medan sambon hörde Sten Udd. Så kan det gå.

I gårdagens inlägg Är ramen död? berättade jag att ramen på min racer riskerade dödsstraff. I dag avkunnade Stenudd domen, det blev samhällstjänst (skadan var inte bra men det kommer ändå fungera som vanligt). Skadan bör slipas till och täckas, men den är inte så djup att den påverkar funktionen. Det innebär alltså att ramen får leva.

I övrigt är nu krans, kedja, bromsvajrar, växelvajrar och styrlinda bytta, och dessutom är cykeln som helhet servad. Den ska nu vara i topptrim.

Svarta faran är beredd

Nu står cykeln i tvättstugan och den ser riktigt snabb och inbjudande ut. Helst skulle jag vilja cykla redan idag. Tittar vi på väderleksrapporterna får jag dock hålla tillgodo med trainern fram till nästa lördag då vi åker till Mallorca. Vid hemkomst efter 10 dagar i varmare breddgrader står då "svarta faran" redo. Det är bara att hoppas att även vädret är på samma linje.





Katten och sonen på väg ut på Melvins första löprunda för året.

Kattens färgglada skor

6 kommentarer:

  1. Du har alltså sparat ca 25 tkr idag. Trevligt :-)

    Domen blev alltså samma som min preliminär när det precis hade hänt. Jag kanske ska byta karriär :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du kanske i alla fall ska extraknäcka. Det är inte varje dag man tjänar så bra....

      Radera
  2. När någon frågar mig vad en person heter brukar jag svara med personens förnamn. Vi bor faktiskt i Sverige och här tilltalar vi vanligtvis folk vid deras förnamn, men kanske gäller andra regler för vissa yrkesgrupper (exempelvis cykelreparatörer)!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har lärt dig mycket inom idrottsområdet de senaste åren och du har blivit en riktig idrottstjej. Däremot har du missat grundkursen. Inom idrottens värld benämns man vanligtvis med efternamn. Men nu vet du det. Alltid bra med lärande.

      Radera
  3. Ha ha - nu har jag ett nytt smeknamn på grannen :-)
    Tjena - Sten!

    /Fogdevägen 17

    SvaraRadera