fredag 5 april 2013

Grabbarna och korta intervaller

Det är lite tomt hemma. Tova är på Lyan och Katten är med sin syster och gör Skellefteå osäkert. Det innebär att det blir en hel helg med bara "Grabbarna".

Jag och Melvin har haft en mysig dag som vi ägnat åt memory, mys, bus och god mat.


"Grabbarna" på lite varmare breddgrader i januari (Gran Canaria)
Framåt kvällen var det så dags för dagens träning. Jag har kört ganska många, långa och tuffa träningar de senaste fem veckorna för att försöka kompensera för all missad träning i februari då det inte blev ett enda pass (influensa). Det har lett fram till att jag känt mig lite seg här på slutet. Jag har därför bestämt mig för att minska längden på träningarna och även antalet träningar fram till nästa helg då vi åker till Alcudia. Däremot tänker jag att intensiteten fortsatt ska vara hyfsad. Allt för att komma med fräscha ben och tillräcklig form till Mallorca.

I dag blev det cykling i 60 minuter och träningen ägnades åt 30 minuters distanstempo för att därefter följas av 8 intervaller på 15 sekunder. Mellan varje intervall kördet jag i distanstempo i 15 sekunder. Efter 5 minuter i distanstempo upprepade jag samma upplägg på intervallerna. Totalt blev det alltså 16 intervaller med en relativt tuff men kontrollerad intensitet, på ca 400 watt och 100 i kadens. Passet avslutades med 18 minuter distanstempo.

Efter avslutad träning blev det en sen god middag som jag avnjöt i sällskap med ishockeyspelare från Skellefteå och Linköping. Sammantaget en bra dag.

Vi får se vad "Grabbarna" hittar på i morgon......

1 kommentar: