tisdag 18 juni 2013

Cykelvasan - Tävlingsklass = Morgontrött

Alldeles nyss dök det upp ett mail - Vasaloppskontrollen. Det innehåll en mängd allmän information kring Cykelvasan som jag ska delta i den 17 augusti. I brevet bekräftades också mitt deltagande med startnummer, startgrupp och starttid.


NAMN: Tomas Åström
LOPP: CykelVasan 90km - Motion
STARTNUMMER: 12525
STARTGRUPP: 39
STARTTID: 12:05
HÄMTA DIN NUMMERLAPP: Mora


Jag kan konstatera att förutsättningarna till ett riktigt trevligt och givande lopp ökade i och med att jag för två helger sedan deltog i Krafttrampen MTB i Skellefteå.

Med hjälp av olika seedningslopp runt om i Sverige eller genom tidigare tider i Cykelvasan har man möjlighet att bli seedad till någon av startgrupperna 1-20. Från startgupp 21 finns ingen seedning, utan här blandas alla cyklister som inte tidigare deltagit i Cykelvasan (eller inte varit så snabba), eller som  inte seedat sig på annat sätt.

 
Totalt finns 45 startgrupper och jag skulle alltså ha startat i grupp 39 med ca 12.500 cyklister som startar framför/innan.

Med hjälp av tiden i Krafttrampen får jag nu i stället möjlighet att starta i grupp 3. De första fyra grupperna är tävlingsklass och alla fyra grupperna startar samtidigt. Här borde förutsättningarna vara goda att hitta andra cyklister med likartad kapacitet och att vi tillsammans kan hjälpas åt till bra tider. Det borde inte heller vara allt för många cyklister som är i vägen för min och brors framfart då alla i tävlingsklass rimligen är snabba.
 


På förhand finns bara en nackdel med att delta i tävlingsklass - vi startar 09.00 och min ordinarie starttid var alltså 12.05. Jag som är så morgontrött måste då troligen stiga upp vid fem för att vid sextiden åka bussarna som går från målgång där vi ska bo till starten. Tre timmar mindre sömn är aldrig bra, men fördelarna med att stå i startgrupp tre överväger.

Ja nu börjar förutsättningarna bli klara för Cykelvasan - en av de sista cykelutmaningarna för säsongen. Innan dess hoppas jag vara med om många andra spännande, roliga, jobbiga och intensiva cykelutmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar