tisdag 24 december 2013

Kaffejul

Så var vi framme vid julen och allt vad den bär med sig. Detta brukar alltid vara en av de trevligaste helgerna under året, och dagar jag ser fram emot.

I år har det dock blivit annorlunda då i stort sett all planering uteblivit då alla kraft ägnats åt Tova.

Nu är dock alla i familjen samlade och Tova, familjens kämpe har återhämtat sig snabbt de senaste dagarna. Kanske är hon helt återhämtad när det nya året börjar?!

Som seden bjuder dricker alla kaffe på julafton oavsett ålder. Det innebär att Melvin 8 år för tredje året i rad nu dricker kaffe. Eller dricker och dricker. Tidigare år har han nog klarat en klunk, men i år blir det nog nästan en halv kopp. Bra jobbat!

Tova gillar kaffe sedan många år tillbaka. Jag tror att det varit en favoritdryck sedan hon kanske var 7 år. Hade det varit upp till mig och Tova hade det nog blivit kaffe lite då och då. Nu är Katten hård med Tova och därför blir det bara kaffe på vissa högtider såsom jul, sin egen födelsedag etc.

Själv satsar jag på ca 15 koppar om dagen. Det blir nog varken mer eller mindre på en högtidsdag. Det är nog bara på en fikarunda jag drar upp kaffekonsumtionen. Då brukar jag bara på cykelstoppet kunna beta av en 6-7 koppar. Mycket gott.

Vi har också under många år haft en tradition av morgonfika med mackor tillsammans med skinka och lax. Därefter äter man så många kakor som det går. För något år sedan blev det istället så att jag bakade scones på morgonen. Nu anser sonen att det är den nya traditionen, så i år igen blev det sconesbak och därefter fika framför barn-tv.

Nu blir det till att fixa till lite mer här hemma då vi får besök vid två. Vi ska också innan dess hinna på några kortare julaftonsbesök.

Jag önskar er alla en God Jul och med en önskan om att alla får må bra i resten av detta och hela nästa år!

Melvin och Tova på Tovas senaste födelsedag. I bakgrunden tittar farfar fram.

2 kommentarer:

  1. God Jul!
    Precis som du skriver en rejäl frukost förstärkt med skinka å allt där till eftersom nästa matstopp är den traditionella julmiddagen runt 14-tiden för att hinna med Kalles jul och julklappsutdelningen. Imorse kröntes julfrukosten med adventskalendern som varit suverän i år!
    Kaffe njae det är fortfarande bara jag å frun som dricker det trots försök ingen av mina barn gillar den ädla drycken... :-)

    Hoppas verkligen ni får en bra jul nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, och självklart har vi följt julkalendern som varit riktigt bra. Vi fick en bra julafton och idag på juldagen har vi bara tagit det lugnt. Nu är fokus den närmsta tiden att återhämta sig mentalt från den tuffa tiden som varit och samtidigt utveckla sig fysiskt genom mycket och bra träning.

      Radera