fredag 3 januari 2014

Vad hände? Sluttränat för i år?

Vad hände egentligen?

Jag förstår ingenting. Nu kanske det inte blir mer träning under 2014!?

Nej, det är inte så allvarligt som det låter. Det är bara något mycket oväntat som hände idag.

Helt plötsligt kände jag mig både som Tarzan, Stålmannen och Hulken i ett. Jag kände direkt som jag satte mig på cykeln att i dag var jag stark. Jag bestämde mig därför direkt för att skippa det distanspass som jag planerat då det den senaste tiden inte varit lätt att trycka på - kroppen har inte tillåtit detta.
Jag bestämde mig istället för att utmana mig själv. Jag körde fem minuters uppvärmning innan själva passet började. Därefter var tanken att köra en tröskel på 65 minuter i sträck. För att ytterligare krydda anrättningen var tanken att lägga in ettor med jämna mellanrum.

Ettorna skulle läggas in enligt ett fastställt schema som innebar att det mellan varje etta var 6, 5, 4 ,3, 2, 1, 2, 3, 4, 5, respektive 6 minuter. Det skulle innebära att det blev 12 ettor och ett träningspass på 70 minuter varav 65 minuter skulle ligga på tröskel med undantag av 12 av dessa minuter som då skulle gå hårdare.

Jag bestämde inte exakt hur hårt jag skulle ligga på tröskeln, men pendlade under hela passet mellan 267 och 300 watt med mesta tiden kring 277 watt och en kadens på mellan 92 och 95. På ettorna tryckte jag på bra, men inte max. Jag försökte ligga på ca 370 watt och 104 i kadens. Efter varje intervall gick jag nästan direkt upp på tröskel igen.

Jag fattar ingenting, men på något sätt blev jag bara starkare och starkare ju längre passet gick och det var snarare så att jag blev fräschare och fräschare. Eller egentligen var det inte så, men man blir sjukt taggad när man känner sig stark.

Ett riktigt roligt och givande pass där jag verkligen fick trycka på. Efteråt är jag riktigt trött - men skönt trött.

Snittpulsen blev inte så extremt hög, då jag var så pass stark idag. Den hamnade på 84% av maxpuls och som högst på 94%. Wattsnittet blev 306 under de 65 minuterna jag tryckte på. Riktigt nöjd med detta om jag jämför med mina tidigare resultat, och framför allt då jag inte höll jämn fart under rundan.

När det går så bra på det första passet 2014 är frågan om man kan/ska/vågar köra något mer i år?! Nu är jag ju mr 100%. Det är få som har 100% lyckade pass under en säsong. Men än så länge har jag det.

6 kommentarer:

  1. Grymt bra pass! Du verkar vara grymt stark. Jag tror att det var de 734 kcal i nyårsefterrätten som gjort susen ;-)

    Det verkar som att din tröskel ligger en bit över 300 och inte kring 277 som du låg på mellan ettorna eftersom man brukar säga att tröskelbelastningen är det man maximalt klarar av att ligga på i 60 min. Nu snittade du 306 i över 60 min trots att du inte körde på ett effektivt sätt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var nog efterrätten som gjorde skillnad.

    Ja, du verkar ha helt rätt. Jag trodde nog att tröskeln var lägre, vilket det känts som på sista tiden.

    Bra för formen, men nu måste jag ju höja intensiteten, och då blir det lika jobbigt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju det som är det jäkliga, att det inte slutar att vara jobbigt trots att formen blir bättre :-)

      Radera
    2. Sant. Däremot är det en skönare känsla att bli trött när det finns tryck i kroppen än när man bara är svag och dålig som man är lite nu och då.

      Radera
  3. Ahh! Det här gillar jag. Det skaa göra ont eller? ;-)
    Suveränt bra kört Tomas!
    Det skumma är att mitt vad det är kliver man en nivår till bara så där... Men kul äre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fascinerande. Från ingenstans är man på en ny nivå...

      Radera