lördag 4 januari 2014

Fortsatt bra känsla

Dagens första träningspass är avklarat. Start som i går när Tour de Ski startade och slut på träningen när de var i mål. Det andra passet för dagen kommer att äga rum under damernas Tour de Ski. Det innebär ca 3,5 timmes vila emellan.

Precis som jag beslutat för alla veckans träningar så är det känslan i kroppen som får avgöra hur varje träning ser ut. Dock är träningsupplägget sådant att jag inte får bli tröttare än att det hjälpligt går att se på längdåkningen. I dag var det gränsfall i slutet av träningen.

I dag blev det 8 minuter på 272 watt och kadens 93, och därefter 20 minuter på 293 watt och kadens 95.

Då det kändes bra även idag bestämde jag mig för att ytterligare höja intensiteten ett snäpp och hålla det tills tävlingen var avslutad. Det innebar att jag körde på i snitt 305 watt och pendlade mellan 95-96 i kadens. Det fortsatte att kännas bra, men nu började det bli riktigt jobbigt. Det kändes allt mer som att de inte var särskilt snabba i skidspåret. Skulle de aldrig komma i mål? Jag kämpade dock på trots att jag flera gånger funderade på om jag verkligen skulle fortsätta på detta sätt - jag har ju ett pass till att göra i eftermiddag. Men jag kämpade på tills tävlingen var avgjord vilket innebar 23 minuter på 305 watt.

Pulssnitt i tur och ordning på de tre delarna: 74%, 81% respektive 86%. Högsta puls under passet 90% av max.

Totalt blev det 51 minuter och ett snitt på 294 watt och 82% av maxpuls.

Det kan konstateras att min tröskel för tillfället ligger en bit över 300 watt då det var vad jag körde i snitt i dag om man räknar bort de 8 minuterna. Jag hade också kunnat hålla det en bra stund till.

Däremot kan också sägas att jag blev riktigt trött innan passet var slut. 4 rejäla pass inom 1,5 dygn börjar ta på. Men det är också stimulerande att fortfarande känna sig stark.

Vi får se om den känslan försvinner nästa gång jag sätter mig på cykeln om några timmar.

4 kommentarer:

  1. Jäklar vad hårt och mycket du kör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du. Det gäller att passa på när det för ovanligheten skull känns bra.

      Sedan var det sedan länge inplanerat att det skulle bli mycket träningstid under denna vecka. Jag kör förhoppningsvis både söndag och måndag. Därefter blir det vila 3 av 4 dagar innan jag är på det igen.

      Radera
    2. Jocke hann före mig! Precis vad jag skulle skriva ju ;-)
      Men som sagt hård träning eller mängd träning bägge ger bättre uthållighet och bättre muskulär styrka bara kör på Tomas. Det är liksom win win vilket du än gör. Men som du själv säger, sen vila!
      Svårast är inte att träna hårt, svårast är att ta till sig att vila så äre bara :-)

      Radera
    3. Ja, Mazze du har helt rätt. Framför allt när det går som bäst är det svårt att vila. Men även då är vilan helt klart viktigast - men då krävs att det körts bra träning före det.

      Radera