måndag 10 november 2014

Gran Canaria - Nu bränner det i byxan

Efter fem dagars cykling på totalt drygt 22 timmar och 9200 höjdmeter var det nu dags för en vilodag. Förhoppningen är då att jag ska orka och kroppen ska hålla ihop för fyra dagars cykling på raken med start i morgon.

Eftersom jag inte skulle cykla steg jag upp först nio i dag och masade mig ned till frukosten.
Dagens första del av frukosten
För övrigt är det väldigt bra frukostar här på Bronc Playa. I stort sett allt finns utom pannkaka, som i och för sig brukar vara en viktig faktor på cykelresorna. Idag saknades äggen och lite annat smått och gott då ingen större ansträngning skulle genomföras.
Dagens sista del av frukosten
Till skillnad mot tidigare dagar tog jag det väldigt lugnt med frukosten. Först klockan elva var jag på väg ut. Det blev en lugn promenad på tre timmar innan jag åt lunch vid halv tre.
På stranden är det lemmeltåg hela dagarna.
Efter lunchen tänkte jag ta det lugnt, men jag har lite svårt för det. Jag gick därför ut och strosade och slog av lite tid för att vara tillbaka på hotellet vid femtiden.
En vy över en liten del av stranden


Sonen hade önskat några bilder på öknen. Här kommer en, även om det mest blev cykelberg i bakgrunden.
På kvällen blev det arbete några timmar, med sådant jag behöver lösa fast jag är på annan ort.

Därefter var det dags för dusch och sedan spruta hela benen fulla av Ice-power och massera in. Sedan kompressionstights och kompressionsstrumpor på.
Mirakelmedlet - i en affär nära dig
Det blir tredje kvällen och natten i rad med detta upplägg. Tanken är att det ska göra benen riktigt krispiga till i morgon. Hur det blir med det återstår att se.
Inte snyggt - men bra
Prova gärna på detta upplägg om du är lite stel. Jag vill dock förbereda dig på att det bränner rejält!! Ice-power värmer/bränner/kyler rejält om du stryker det på kroppen, om du sedan multiplicerar med 23 så förstår du känslan när du direkt drar på dig ett kompressionsplagg efter att ha smetat på Ice-power. Så nu bränner det i brallan - grande.

Om du är väldigt trött och måste hålla dig vaken kan insmörjning av de privata delarna rekommenderas. Jag lovar - du är klarvaken!
Ännu mindre snyggt - men ännu bättre.
Jag har precis ätit middag, och även här levererar hotellet. Det är inte så många val varje dag, men nästan allt är väldigt gott och dessutom är det nya maträtter vid varje måltid. Även fruktavdelningen förnyas varje dag. Till och med efterrätterna är ätbara, vilket de vanligen inte brukar vara.
Trapp ned från polområdet mot restaurangen.
Nu ska jag förbereda mig inför morgondagens cykling och sedan hoppas jag benen känns piggare i morgon än vad de känns just nu. Vad det blir för runda? Just nu vet jag inte vart jag ska cykla och inte om jag cyklar själv eller har sällskap. Det blir som det blir, och det brukar bli bra.

2 kommentarer:

  1. Bra blogg Tomas!
    Intressant läsning sanna mina ord.
    Fina bilder från ett fint cykelparadis!
    Så bra att du är nöjd med maten. Det var väl så där på Mallis kan jag tycka. Blev
    rätt less efter ett tag eftersom det i stort sett var samma samma hela tiden.
    Aha! Som ett sorts liniment med andra ord. Joo det har jag varit med om att råka få
    liniment på privata delar när jag skulle sätta liniment på ljumsken... Det brände BIG TIME :-)
    Ja just det jag kan rekommendera Reflex Spray att köpa hem å ha i sjukvårdsväskan. Kostar
    runt 15€ om jag kommer ihåg rätt. Köpte en flaska på pharmacia på Mallis när jag fick en lättare
    överansträngning i vadmuskeln. Den är både liniment och inflammationsdämpande.
    Sedan så gav jag Andreas resten av sprayen till hans onda fotled även där vart det bra.
    Bara ett tips från coachen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Mazze.
      Roligt att texterna uppskattas.
      JA, det är ett riktigt paradis. Detta och Mallis. Har sin charm på lite olika sätt.
      Ja, men brukar kunna bli riktigt less, men än så länge är jag nöjd.
      Yes - en typ av liniment, men som också är muskelavslappnande mm.
      Smörja ljumsken - inte att rekommendera...
      Ska se om jag hittar någon Reflexspay. Annars får jag ta det på Mallis.

      Radera