torsdag 8 januari 2015

Personlig tränare

Idag blev det väl lite träning. Först körde jag en timme på lunchen, sedan blev det ytterligare lite trainer i anslutning till den spinning som genomfördes under kvällen. Trainercyklingen var inte så hård om jag tänker till puls och watt, men då det blivit mycket träning på slutet tar det på.

På spinningen blev det bland annat 6 intervaller på vardera 45 sekunder, 3 spurter på 30 sekunder och en del lågkadensträning. Allt avslutades med en tabata vilket kändes rejält i kroppen.

Jag noterar nästan tre timmar i min träningsdagbok, men nu blir det nog vila i morgon. Detta för att ha kraft för helgens träning.
En bra utgångspunkt för träningen. Det man har bestämt sig för genomför man.


För övrigt har Katten bett mig att komponera ett träningsprogram till henne och coacha henne under våren. Det har jag gjort tidigare, och nu är det alltså åter dags.

Hon är redan en bra atlet som har en mycket bredare repertoar än vad jag har. Men är man bra vill man ju bli bättre.

Jag kör som bekant mest cykling, hon kompletterar det med löpning, simning och yoga. Att leda henne i träning är dessutom tacksamt, då hon alltid följer mina råd och håller sig till de instruktioner hon får. Det brukar ge goda resultat.

Som avstamp för våren som personlig tränare fick Katten i dag göra ett VO2-maxtest som ett ytterligare underlag till den planering som jag ska göra. I övrigt har jag analyserat hennes träning från hösten, utifrån de träningar som finns registrerade i träningsdagboken.

Katten har nu målet att bli ännu starkare. Dagens maxtest visar att hon redan nått väldigt långt. Katten fixade 245 watt i 2 minuter, med en vikt på 54 kg. Det ger 56 ml/kg/min, vilket är riktigt bra.

Innan Katten gjorde testet gissade jag vad hon skulle klara och jag fick helt rätt. Ganska nöjd med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar