söndag 26 juli 2015

Krafttrampen - Starka ben, bedrövlig taktik = Misslyckat lopp

Om inte annat blev det ett bra träningspass.

I dag var det dags för Krafttrampen. Vi åkte därför från campingen i Boden redan igår kväll och landade vid starten i Skellefteå samma kväll. Vi han alltså reka parkeringen ordentligt.
Just innan start (Alla bilder från Katten)

Det såg ut att bli spöregn på de 90 km vi skulle trampa i dag, men det värsta vädret uteblev. Det var alltså helt okej.
Två andra Vännäscyklister; Helmersson och Christoffer var på plats.
Dagens lopp bjöd på många bra cyklister och jag insåg att det skulle bli till att trampa om jag skulle vara med i täten.

Det gick till en början väldigt lugnt. Jag hade dock hört talas om att det skulle komma en backe efter ca 30 km. Jag såg då till att vara långt fram, men ingen backe dök upp. Några kilometer senare ser jag en korsning och vi ska höger.

Jag inser att här kommer nog backen. Tyvärr är jag instängd långt till höger och många cyklister kommer med hög fart till vänster. Det går inte ta sig ut. Jag chansar på att ligga kvar och hålla höger i svängen. Det var inte smart! Det tar tvärstopp och jag inser att nu är goda råd dyra. Jag tvingas backa sist, gå ut till vänster och svepa fältet framför mig. Väl förbi alla ser jag att ett antal cyklister gått loss och att de nu ligger ca 200 meter före mig.

Jag trycker på rejält och hoppas få hjälp att brygga upp till tätgruppen. Det går sådär. Ingen annan orkar eller vill hjälpa till och jag får försöka ta luckan själv. Det är inte helt lätt att plocka 200 meter själv på starka cyklister som hjälps åt. Jag kom närmare, men efter en urladdning på ca 5 minuter med huvudklungan bakom var det dags att ge upp och kolla om någon ville hjälpa till. Jag hade då legat på en snittwatt på 422 under fem minuter vilket är högt för att vara jag.

Jag lade mig på tredje hjul i två minuter innan jag gick upp i tät igen och körde 4 minuter på 375 watt. Vi närmade oss lite, men det räckte inte.

Jag gav upp dagen och lade upp lägre ett tryck så vi blev fler som tog förningar.  Nu snurrade det på bra en stund i den mer lättåkta terrängen och vi närmade vi oss tätklungan. Ett tag var det bara ca 15 sekunder fram. Jag provade därför några gånger att öka trycket, vilket skulle krävas för att gå ikapp. Tyvärr blev det då antingen lucka eller så ville ingen annan ta någon förning.

Jag sänkte intensiteten lite, så att vi åtminstone var några som gick runt och hoppades på ett "mirakel". Ett mirakel som inte skedde.

Med 10 km kvar och ca 20 sekunder efter, slutade jag köra och ingen annan gjorde något heller. Det blev lugnt tills 2 kilometer kvar då Peter från Sävar försökte rycka loss. Jag tog det rycket, och i det läget bestämde jag mig för att trots allt spurta. Hade tidigare bestämt mig för att inte "bry mig".

Jag låg dock helt fel inför spurten och fick täten redan 200 meter före mål. Det var lite väl långt och en cyklist passerade mig på mållinjen. Det innebar en 7:e plats.
Även uppgiven och feltajmad i spurten. Tvingades sätta mig och blev slagen med hjul
Totalt sett var det en helt misslyckad dag vad gäller det taktiska och resultatet. Däremot var benen riktigt starka. Jag hade tryck hela rundan trots att jag fick lägga ned ett rejält jobb. Det visar verkligen cykelklockan då jag alltså först gick en intervall på fem minuter och 422 watt, sedan blev det en tjuga på i snitt 340 watt och därefter 300 watt i 30 minuter innan det blev riktigt uppgivet. Ser vi till att watten var riktigt ojämna, så är det höga siffror, i alla fall för mig.

Ja, nu har jag återigen alltså misslyckats med positioneringen på ett linjelopp. De tre tempolopp har dock alla gått bra eller mycket bra. På linjen i Sverigecupen i Gottne hamnade jag fel flera gånger och slutade 7:a. På SM blev jag indragen i en krasch och sedan i dag blev det ingen tätplacering trots starka ben.

Jag har tidigare främst levt på min taktiska känsla på linjeloppen, men nu verkar jag ha havererat. Nu får jag skärpa till mig, annars spelar det ingen roll om benen är starka.

Surt, alltså. Men nu hoppas jag att det går bättre på kommande lopp och framför allt på Sverigecupen.

Om inte annat fick jag en rejäl genomkörare för kroppen. Det är ju aldrig fel.