lördag 25 juli 2015

Inget NM, Starkare, Nya saker och Krafttrampen

I dag var det Nordiska Mästerskapen i tempo. Detta år hålls tävlingarna i Helsingfors.

I början av säsongen var planen att sikta mot denna helg och mot SM. När träningen blev så dålig i april och maj strök jag båda tävlingshelgerna. Så helt plötsligt började kroppen fungera och jag åkte på SM.

Då NM låg så avsides och jag var osäker på hur jag kunde hävda mig hoppade jag detta. Nu när jag ser resultaten vet jag i alla fall att om jag blir lite snabbare nästa år borde jag kunna hävda mig. 

Måns Berglund från Team Norrbotten som slog mig i tisdags, men var efter mig på SM slutade 4:a i H45. Bra jobbat! 

Med en tid plus/minus 20 sekunder hade jag blivit fyra i H40. Fortfarande saknas ca en minut för de finaste placeringarna. 

Ja, jag vet. Detta resonemang är helt hypotetiskt och saknar relevans, men det gör mig i alla fall lite småsur att vi inte svängde höger mot Finland. Nej, jag är inte bitter.....

Det behövs minst fyra saker framöver för att bli ännu bättre på tempo.
1. Starkare ben
2. Mer rutin
3. Bättre hjul, både fram o bak.
4. Aggressivare sittställning

Sedan vad detta kan ge är osäkert.

Kan dock säga att det dyra inköp jag tidigare pratade om nu är på gång. De första jag beställde hos kunde inte leverera. Jag gjorde därför en ny beställning i går hos annan leverantör och nu är grejerna redan på väg hem till mig. Spännande!

I morgon är det Krafttrampen i Skellefteå. Det ska bli kul, även om linjeloppen hittills gått sådär. På Sverigecupen i Gottne hade jag problem med positioneringen under loppet och även i spurten. Jag är  inte helt nöjd med en 7:e plats. På SM kändes det bra, men då drogs jag oförskyllt in i en krasch.

Förutom lite osäkerhet kring detta riskerar det bli dödsregn. Det innebär kyla och ökad risk för krascher. 

Jag hoppas dock att morgondagen ger lite självförtroende även på linjen, så att jag inte helt plötsligt tror att jag är tempocyklist i själ och hjärta.

2 kommentarer:

  1. Lycka till i morgon. Tyvärr ser ju väderprognosen allt annat än lovande ut

    SvaraRadera