fredag 5 augusti 2016

Nordiska Mästerskapen - Troligen start, trots allt

Ja då börjar semestern närma sig sitt slut. Det är nu 16 dagar sedan vi åkte hemifrån med riktning Halmstad. Efter att ha tillbringat 10 dagar i Halmstad åkte vi norrut till Sunne där vi bor sedan i måndags. Lördag och söndag är det Nordiska Mästerskapen och på måndag åker vi hem.

Vädret i Halmstad var fantastiskt och större delen av tiden kändes det som vi var på typ Kreta. De senaste dagarna har vädret varit sämre. Visst är det fortfarande hyfsad värme i luften, men det regnar också till och från. Risken för regn på tävlingarna i helgen är stor.

Idag är det 11 dygn sedan min senaste riktiga cykelträning. Största anledningen till detta är den förkylning som intagit min kropp och vägrat ge med sig. Jag har jobbat aktivt för att bli piggare och har provat både det ena och det andra. Visst är det lite bättre i dag fredag, men inte bra.

Det lutar nu trots allt åt att jag startar på morgondagens Nordiska Mästerskap i tempo. Jag är ju ändå på plats och jag tror inte att jag kommer bli sämre av att jag startar.

Tyvärr blir det dock svårt att göra sig själv rättvisa med ett så långt träningsuppehåll och en kropp som varit/är påverkad av förkylning. Men det är som det är. Även om det går mycket dåligt får jag glädjas åt förra helgens stora framgång på SM. Den väger upp det mesta.

Idag på förmiddagen åkte jag och Melvin till tävlingsexpeditionen för att kolla så att tempohojen har rätt inställningar. Om de inte är rätt tvingas man ändra. Nu gick cykeln igenom och allt var frid och fröjd. Hade i och för sig inte väntat mig annat då jag haft samma inställningar på cykeln sedan SM 2015, och cykeln har kollats vid flera tillfällen.

På plats fick jag också ta del av startlistan för morgondagen. Jag har startnummer 115 och startar 12.39.

Under året har jag vid ett eller flera tillfällen tagit stryk av tre svenska cyklister. I morgon startar två av dessa tre. Båda kör liksom jag för landslaget. Patrik Boström från CK Fix som är den tredje cyklisten jag tagit stryka av i år är inte med i startlistan då han är med familjen i Italien.

Förutom David Scott Norrtälje CK och Torbjörn Jansson CK Uni är det bara en cyklist till jag vid något tillfälle mött. Resten av cyklisterna är helt nya för mig, och deras kapacitet vet jag inte mycket om. Det är dock troligt att landslagscyklisterna från Finland och Norge är starka. En av dessa har dessutom tidigare vunnit Nordiska Mästerskapen, vilka är starka papper.

Annars passar banan här i Sunne mig hyfsat bra då den består av åkbackar och kortare knixar. Inga riktigt branta klättringar. Däremot är det kanske lite väl många höjdmetrar utifrån min vikt.

På förra veckans SM var jag kanske 95% av min bästa kapacitet för året, och hinner jag bli helt frisk kan jag nog som bäst nå upp till 90% av min maxkapacitet i morgon utifrån hur mina förberedelser varit. Det lär inte räcka så långt, men det är svårt att säga exakt vad det innebär. Hade alla förberedelser varit bästa möjliga hade jag inte heller då vetat vad jag kan förvänta mig då jag känner till så få av övriga cyklister.

Några målsättningar har jag inte för morgondagen, förutom att jag hoppas vara så pass frisk att jag klarar att kämpa på ett bra sätt hela loppet och att känslan är hyfsad.

2 kommentarer: