onsdag 23 november 2016

Gran Canaria - Såg soluppgången och en annorlunda dag

Idag på den fjärde dagen på ön blev det ett annat upplägg än de första tre dagarna.

Då jag igår hade känningar i benmuskel, rumpmuskel och framför allt i ryggen behövdes åtgärder. Den första och viktigaste var att jag fixade till sadeln så den hamnade på rätt plats. (Som jag skrev i går hade jag i all hast mätt fel när jag åkte och sadeln var på tok för långt bak). Den andra åtgärden handlade om att cykla väldigt lite och lugnt i dag, och dessutom starta tidigt så att återhämtningen skulle bli så lång som möjligt. Den tredje handlar om massage och att mjuka upp kroppen.

Sagt och gjort ställde jag väckaren på 06.50 och när solen gick upp 07.30 gav jag mig av. Jag rullade i mystempo efter kusten och insöp den sköna morgonluften. Jag fick också se en fin soluppgång.

Jag var helt säker på att vara först ut för dagen men jag cyklade faktiskt om en hel del cyklister och mötte också några.

När jag cyklat en timme vände jag och cyklade tillbaka till hotellet.

Jag hade cyklat på tom mage, så nu blev det gott med en sen frukost. Jag tog det väldigt piano och var inte färdig med frukosten förrän vid 10.30.

Nu väntade 3 timmars strandpromenad som jag brukar använda mig av i ansenlig mängd när jag är utomlands. Det är helt klart väldigt bra för kroppen att vandra i mjuk sand.

Efter detta gick jag direkt till hotellrummet och har sedan vistats där hela dagen. Främst har jag arbetat. Jo, så är det. Sonen frågade på telefon i kväll vad jag gjort idag och när jag sa arbetat svarade han: "Man ska inte arbeta på semestern". Men så är det. Ska det fungera att åka och cykla behöver jag arbeta en del även när jag är "ledig". Det blev hur som 3-4 timmars arbete och övriga tiden fixade jag det praktiska inför morgondagens cykling.

Vad det blir för cykling i morgon? Är kroppen pigg hade jag tänkt prova en spektakulär tur. Återkommer med vilken, om det blir så att jag rullar den. Är inte kroppen bra får det helt enkelt bli något annat.

Det är för övrigt bra käk här på hotellet. Jag har som vanligt halvpension och förutom en frukost som håller bra nivå, så är det många positiva överraskningar till middag. Det har såväl serverats tacos som kebabpizza, kebabrulle, anka, kyckling med bambuskott och idag Sushi. Jag är i alla fall nöjd.

Nu ska jag arbeta lite mer, så kan jag förhoppningsvis ha fullt fokus på cykling i morgon.

För övrigt visar vilopulsen att kroppen inte är sliten. Alltså beror segheten i kroppen på felaktig sittställning som nu är ordnad och troligen den timme av styrkeintervall som jag "tvingades" till i förrgår. Förhoppningsvis innebär dagens lugna dag att jag är tillbaka på banan i morgon. Om du läser i morgon får du se om så var fallet.

2 kommentarer:

  1. Låter som ett bra återhämtningspass Tomas! Hoppas du eliminerat problemen med rygg rumpa och ben. Vilket färgglad bild den på sushin! Hade jag inte ogillat fisk hade jag huggit in direkt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den var färgglad och nästan lika god som hemma. Dock inte om man ogillar fisk....

      Ja, i morgon får vi se hur det är med den gamle och kroppen.

      Radera