måndag 6 mars 2017

Mallorca - Rekord på min födelsedag till på köpet

Ja, då var jag ett år äldre. Att fira sin födelsedag utomlands med Katten och cykling är fint. Men Melvin saknas förstås. Sedan är det sådana här dagar jag tänker på Tova som skulle fyllt 16 om en dryg vecka.

Idag var det bästa vädret hittills. Inte dumt alls.

Jag har sedan några dagar lite förkylningskänningar, men det har ännu inte satt sig på kroppen. I morse var det dock lite sämre, så jag var orolig för cyklingen. Visst var det lite rossligt och snorigt, men kroppen var pigg. Ja, benen var lite trötta, men det är något annat.

Idag siktade jag på klostret i Randa. Planen var att cykla lugnt dit, och sedan maxa i klättringen. Det gick sådär. När jag såg en större grupp i fjärran blev jag nyfiken på om det gick att gå ikapp solo.

Det var medvind, så jag surfade i 45-50 km/h hela tiden och närmade mig sakta. Efter ca 7 km var jag ikapp och det hade blivit en bra intervall.

Jag låg bakom en stund medan de körde belgiskt, trots att de var från England.

Efter några kilometer gick jag om och körde en intervall till fram till Lluc Major.

Därefter sänkte jag intensiteten i stigningen fram till Randa där den riktiga klättringen väntade.

Målet var att slå fjolårets tid jag hade då vi var här med Vännäs CK. Då gick första delen hyfsat avvaktande, så chansen borde vara hyfsad.

När jag såg startskylten stannade jag och stretchade kort framsida lår vilken kändes stel och halvgammal.

Sedan var det dags.

Direkt jag startade klättringen blev det en mjölksyrachock och jag tänkte ge upp. Det blev kanske 15 sekunder med sämre tryck, men så började det kännas bättre och då tryckte jag på igen.

Jag insåg det skulle bli jobbigt med nästan 4.4 km klättring med en snittlutning på 5.6 procent.

Benen kändes lite slitna och först efter halva klättringen nådde jag därför pulszon fem. Effekten var ändå hyfsad, och jobbigt var det. Jag var dock lite osäker på mig själv och gick inte all in förrän sista tre minuterna vilka visade ett snitt på en bit över 400 watt. Totalt för de dryga 11 minuterna från skylt till skylt krävdes 384 watt. Visst saknas det lite, men jag var nöjd. Hade inte räknat med mer idag.

När jag kom tillbaka till hotellet efter cyklingen visade det sig att jag skulle bli ännu mer nöjd. Nu när jag är H45 från idag jämförde jag med andra H45 som klättrat upp till klostret i Randa och noterat det på Strava. Det visade sig vara 4300 personer från olika delar av världen som någon gång under åren klättrat här. 

Min tid räckte till 5:e plats. Några sekunder från 3:e plats. Det trodde jag verkligen inte. Känner mig inte som någon riktig klättrare, och de lätta cyklisterna har ju en fördel mot oss större.

Slog för övrigt min tid från i fjol med ca 2.5 minuter.

Bra födelsedagspresent det här😊.

Efter avslutad cykling hade jag det mysigt med Katten.

Till middagen blev det extra efterrätt på min födelsedag till på köpet.

På kvällen chips, cola och serie på plattan.

I morgon är det vår sista dag på ön för denna gång. Vi får se vad den dagen bjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar