måndag 24 april 2017

Sverigecupens premiärhelg - Riktigt bra!

Hemma efter en kanonhelg i kalla och blåsiga Skåne.

Två dagars tävlingar i Sverigecupen i Barsebäck. Lördag tempo och söndag, linje.

På lördagen rullade jag in på andra plats bara 8.9 sekunder från segern. Inte mycket på en 30 km lång bana. Känslan var ganska bra. Det gick bättre än vad jag hade trott utifrån begränsad träning på slutet. Effekten var lägre än vad jag hoppas kunna prestera om 2 månader, men att bli tvåa och känna att det finns mer att ta ur kroppen framöver känns inte helt fel.

På söndagen var det så linjelopp. Här har jag några förstaplatser i mindre lopp, men i Sverigecupen var min bästa placering till igår en 8 plats. 

I tempo har jag hävdat mig bra på Sverigenivå, men på linjen har det alltid saknats en del. Jag har ju ingen spurt, och behöver vara väldigt aktiv för att se till att det inte blir klungspurt. Oftast har jag varit för passiv.

Sedan jag skaffade min nya Cannondale i slutet av förra säsongen har jag dock vågat mer. Det beror främst på att den är rappare, lättare att placera och mer hanterlig totalt sett.

Bra lopp på slutet av säsongen och mu fick jag ihop det på riktigt.

Ett stenhårt lopp där jag hela loppet var aktiv slutade med att jag rullade i mål med klungan en bra bit bakom.

Jag summerar alltså de två första deltävlingarna med placeringarna 2 respektive 1. Kan säga att det var lättare 
och kändes mer värt att rulla 120 mil efter loppen innan jag var hemma.

Jonas Thorén som gjorde två bra lopp i helgen har skickat de flesta bilderna i detta inlägg. Bilden från sidan på pallen har jag fått av Kent Stråhlen som körde tempot på lördagen. Tackar!

4 kommentarer: