lördag 18 november 2017

4 timmars iskylacykling utan vatten bygger moral

Efter gårdagens avbrutna utecykling där det var extremhalka var det dags att göra ett nytt försök idag.

Oron var stor att det skulle vara spårigt efter gårdagens värme som snabbt förändrades till minusgrader. Det såg också ut att bli hyfsat kallt.

Men en förmiddag med cykling kan ju inte bli fel. Katten åkte på Yoga vilket också verkar vara en hit  även om det hittills inte känns som det är något för mig och sonen såg till att sova extra länge vilket också kan vara skönt. Alla tre hade alltså planerat för en bra start på dagen. 
När vi väl skulle rulla igång var det dessutom väldigt kallt. Under rundan pendlade det allt som oftast mellan minus 8 och minus 12 grader. Det är kallt kan jag säga när du cyklar.
Utifrån oron får att det skulle vara spårigt bestämde vi oss idag för att hålla oss på vägar med asfalt. Det var ett bra val och vägarna var fina hela vägen. 
I torsdags när vi bestämde oss för långrunda var tanken att cykla 4 timmar vilket det stod på Helmerssons träningsprogram från Aktivitus. Idag kändes det som att det skulle kunna bli tufft med den kyla som slog mot oss. Den upplevda kylan blir klart kallare än den faktiska kylan när du rör dig hyfsat snabbt framåt även om rejäla dubbdäck på MTB gör att det inte går jättefort. Är det då kallare än minus 10, ja då känns det kallt.  
Jag fick också prova på att cykla länge utan vätska. När jag skulle dricka lite för första gången efter ca 45 minuters cyklande var vattnet redan en slush. Jag drack det som gick, ca 2 dl. Sedan var det slutdruckit för denna träning. Vi var fyra stycken i dag (Gothnell, Helmersson, Tjäder och jag). De övriga var mer rutinerade än mig och hade andra lösningar än vanliga vattenflaskor på ramen. Så de fick fylla på under hela rundan. Lite slarvigt av mig, men jag hanterade ändå den uteblivna vätskan riktigt bra.

Efter ungefär halva sträckan vände Gothnell hem, så var vi bara tre.
Helmersson var taggad i dag och tryckte på ganska rejält vid ett flertal tillfällen och under ganska lång tid. Dessutom hade han tunnare däck och färre dubb än oss övriga. Det gjorde att vi fick mata på för att följa med.
Jag hade klätt mig bra med fem lager på överkroppen och tre lager på nedre delen av kroppen. Dessutom är mina nya handskar riktigt toppen. Jag höll mig därför varm nästan överallt trots rejäl kyla. Dock blev fötterna till slut is. Detta trots att jag hade elsulor, två par strumpor av merinoull och skoöverdrag av neopren. Å andra sidan är själva skorna sommarskor. Men det blev hur som helst kallare och kallare ju längre vi cyklade och mot slutet var det ingen lek. 
Alla blev vi väl kalla och dessutom hade vi kört lite hårdare än planerat så Helmersson bestämde att vi skulle korta av rundan och när vi nådde vår samlingsplats i Vännäsby hade vi cyklat ca 3 timmar och 10 minuter.

Tjäder hävdade att han hade fått ett tre timmars tröskelpass. Jag såg sedan på Strava att det låg något i det han sa. Ett gediget pass för honom med den intensiteten med de yttre förutsättningar vi hade idag. Det blev även ett bra pass för oss övriga.

Vi tackade varandra för en trevlig runda och jag cyklade hemåt. Jag bestämde mig för att ta en omväg på ca 20 minuter trots kyliga fötter. På detta sätt kunde jag med transportcyklingen till och från samlingsplatsen få ihop 4 timmar. Så blev det också. Exakt fyra timmars utecykling idag. Riktigt trevligt. Fint ute och bra vägar. Perfekt sällskap och många trevliga snack. Intensiteten på rundan passade fint med en snittpuls på 72% under hela passet. Det var helt enkelt bara kylan emot. Då framför allt för fötterna.

Jag brukar hävda att vid -8 går min gräns för utecykling då jag har känsliga luftrör och dessutom brukar jag frysa när det blir kallare. Idag var det alltså flera grader kallare under stora delar av rundan. Men det fungerade ändå riktigt hyfsat. 

9 kommentarer:

  1. Fy fan! Det där var hårt! 4 timmar i minus 8 till 12 grader! Helt galet! Att du fixar det fattar jag inte??? För mig är smärtgränsen runt minus 3-4 grader sedan fixar jag det inte. Fartvindarna gör att hur många lager man än har så trycker de igenom å det går ju bra så länge man inte är blöt av svett innanpå men när det händer då blire jobbigt! Såå hjälmen av från mig till Tomas och de övriga i sällskapet, chapeau!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vanligen tycker jag det är nog kallt ungefär på samma nivå som du, men i höst/vinter har jag faktiskt klarat värre några gånger. Vi tackar😊

      Radera
    2. Hörru! När skulle du till GC nu igen?
      Nyfiken bara :-)

      Radera
    3. Häärligt! Hoppas du får en riktigt bra träningsvecka då!

      Radera
  2. Jag tänkte på er i norr när jag och Thomas Nyberg var ute och cyklade i +4 och regn idag. Jag fick ihop 90 km och 3 Tim med ett medelwatt på 260, vilket gör mig trött iaf// bygger pannben. Bra jobbat ni där uppe i norr 🖒

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plus 4 och regn kan också vara en utmaning. Bra intensitet på ett så långt pass i ett inte allt för tilltalande väder. Vi bygger pannben båda två vilket är bra😊👍

      Radera
  3. Du har en bra blogg som inspirerar!
    Det där med fötterna känner jag igen på att kroppen prioriterar andra ställen att värma upp.
    Jag sätter mig inte på distanspass om det kryper ner mot -10C°.

    Vad har du för snittwatt på dina distanspass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack😊. Nej, jag brukar försöka hålla mig inne då det är så kallt, men kände att jag skulle prova denna gång. Sedan blev det också kallare än prognosen. På distanspass mellan 3 och 5 timmar landar jag vanligtvis på mellan 220 o 240 watt. Det beror förstås på målet för dagen och om det ligger intervalltid under rundan. Men ska jag hålla pulsen relativt låg brukar det landa där.

      Radera

Min blogglista