torsdag 25 januari 2018

Fitness, Fatigue och Form - Två har skjutit i höjden och en är sänkt

Ja, då var jag hemma i kylan igen. Mysigt hemma och bra på arbetet. Inte lika trevligt med kyla och snö.

Tisdagen var resdag och arbetsdag. På kvällen fixade jag en extra god middag och sedan spelade vi spel. Ingen träning alltså. Onsdag fortsatt arbete och familjetid på kvällen.

Men med tanke på hur mycket jag tränat på slutet var det perfekt med lite vila.

Min totala TSS (Training Stress Scores) under mina 8 dagar utomlands landar på 1859. Dessa siffror visar hur kroppen belastas och är ett sätt att över tid se till att du stressar kroppen tillräckligt för att du ska utvecklas, men inte så mycket att förbättring uteblir eller att du blir övertränad.

I fjol hade jag en belastning på i snitt 630 TSS per vecka och denna försäsong har jag höjt målsättningen till ca 670. Inte mer träningstid, utan i stället lite mer träning med hög intensitet.

Med så hög belastning som jag nu haft i 8 dagar förstår ni att det var läge för lite vila och att jag planerar att gå lugnare under övriga veckan.

För övrigt har jag i måndags noterat min högsta fitness i trainingpeaks sedan jag började mäta detta.

Fitness utgår från belastningen i din träning de senaste 42 dagarna där träningar närmre i tid har större betydelse. Högre siffror på fitness är ett sätt att visa på hur mycket träningsstress du kan hantera i närtid, och en högre siffra tyder på högre fitness.

Har du väldigt hög träningsstress under begränsad tid så stiger Fatigue kraftigt. Formen går då också ned. Släpper du av träningen lite sänks fitness och fatigue och formen ökar. Men detta är ju under förutsättning att du först stressat kroppen. Har du stressat kroppen allt för hårt så kommer du inte heller att lyckas.

Rent generellt brukar det sägas att är du vältränad kanske du mäktar med en ökning av fitness med ca 5-8 enheter per vecka och kan hålla i den ökningen ett antal veckor innan du släpper ned den lite och börjar om igen. Om man som jag nu höjt min fitness med 25 på 8 dagar får jag förstås akta dig för att köra för hårt i närtid. Fram till denna vecka var mitt tidigare rekord 100 som jag uppnådde just före jul. Mitt nya rekord i måndags var 110.

Först måste träningen nu sätta sig och ge förbättring innan jag är på det igen. Så jag ska nu låta fitness och fatigue sjunka och formen öka innan jag matar på igen. Det betyder dock inte att jag vilar helt, men att den totala träningsstressen är lägre ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar