tisdag 23 januari 2018

Gran Canaria - Hårdast sista dagen

Sista dagen på Gran Canaria. Åtminstone för denna gång. Här sitter jag på flyget och skriver några inlägg vilka dyker upp först när jag har internetuppkoppling.

Det första inlägget handlar om sista dagens träning. Jo, det hans med lite träning på morgonen. Frukost, 100 minuters cykling, packande av alla grejer inklusive cykel, dusch, utcheckning, lite mat och sedan promenad till bussen. Allt innan 12.30.

Jag hade ingen lust att bara rulla benen, utan jag ville ha kvalité även på sista träningen. Ska det bli kvalité på ett kort pass krävs det oftast intervaller. Så fick det bli.

Jag visste att om jag cyklar åt väster efter kusten och vänder först när vägen blir avstängd blir rundan lite drygt 50 km plus transport till och från hotellet. Det skulle passa perfekt. I alla fall om jag cyklade på i bra fart. Låg fart, skulle det bli tight att hinna bli klar innan utcheckning.

Ni som kört efter västkusten vet att det i stort sett aldrig är platt. Antingen går det uppför eller utför. Dock är klättringarna korta. Från ca 20 sekunder till max några minuter. Med andra ord perfekta för intervaller.

Jag rullade lite lugnt till en början innan det rullade igång. Planen var att gå hårt uppför. Så pass hårt att jag skulle bli trött på varje topp, men inte tröttare än att jag orkade trycka över krönet. Sedan lugnt utför och vid nästa klättring på det igen.

Från att jag satte igång var det ca 24 km till vändning. Perfekt för att mata på hela vägen. Totalt blev det 23 intervaller på dessa 24 km. Riktigt rolig cykling då den passar mig perfekt. I alla fall de dagar benen känns bra.

Beroende på hur klättringens längd var målet att hålla mellan 450 och drygt 600 watt. Jag kände mig stark och allt gick perfekt. Åtminstone tills det var dags för intervall 22. Jag matade på med drygt 500 watt och nådde toppen. Men så kom jag på att den fortsatte efter den kraftiga svängen och det var en bra bit kvar. Men kanske skulle jag orka hela vägen. Men, nej. Sista 100 meterna fick jag sänka rejält. Det brann i benen. En klättring kvar. Det borde ju gå. Skulle ju ta det lite lugnare tillbaka. Jag visste det var en lång stigning nu. Lade mig på ca 450 watt för att orka. Men mjölksyran var kvar från förra stigningen. Hade inte varit lång vila. Så återigen brann benen sönder alldeles i slutet, och jag fick gå i mål på max 300 watt.

Trots att de sista två intervallerna var ett bakslag var det totalt sett var det 24 km med bra träning och rolig cykling.

Jag hade nu bestämt mig för att hålla lite mer jämn intensitet tillbaka. Halvhårt i backarna och lite hårdare utför än på utvägen. Det rullade på fint och benen kändes bra trots hårdkörningen ut.
Väl framme i Maspalomas igen hade jag cyklat 48 km där jag på olika sätt tryckt på. Över 700 höjdmeter hade avverkats. Normaliserade effekten på drygt 300 watt och en snittfart för hela rundan på 32 km/h. 33 km/h ut och 31 km/h hem. Tror att jag aldrig tidigare snittat över 30 km/h över så lång sträcka på Gran Canaria. I alla fall inte när jag cyklat själv. Så 90 minuter med bra ös alltså. Sedan drygt 5 minuter lugnt i början och i slutet.

Ja, det blev en riktigt trevlig och jobbig avslutning. Träffade för övrigt några svenskar (Lennart From och någon fler) just när jag skulle starta intervallerna. De pratade med mig, men tyvärr hade jag bara tid att kort svara då jag hade en träning att göra med begränsad tid till förfogande.

Efter träningen var det med lika hög intensitet jag fick göra mig klar för att hinna i tid till bussen. Men det kändes väldigt bra att ha fått till bra träning, då jag bara ska sitta på resa under ca ett dygn och när jag kommer hem lär det inte heller bli träning första dagen.