onsdag 3 januari 2018

Jubileum - 1 miljon! Vad är mest spännande?

Dags att fira lite. Idag har det en miljon gånger, klickats på mina sidor på bloggen.

Jag skriver ju inte i första hand för att få många läsare utan har en mängd olika skäl till att ha en blogg. Men visst är det kul om jag kan intressera, inspirera, lära ut, få andra att reflektera eller motivera.

Det tog fem år innan jag nådde 1 miljon. Men om sanningen ska fram hade jag inte många läsare till en början. År 2013 hade jag lika många läsare på min blogg för hela året som jag har per månad i dag.

Första halvåret med blogg hade jag så få läsare att ett inlägg i dag har lika många läsare som jag då hade med alla inlägg för en hel månad.

I snitt skriver jag 2 inlägg på 3 dagar eller ca 240 inlägg per år. Det blir då ca 4 inlägg per vecka. Jo, jag vet att du bör skriva varje dag för att få många läsare. Men jag har varken tid eller kraft till att hålla det året runt. Ja, sedan är det som sagt inte viktigast att få många läsare, utan att de som läser får ett utbyte och att jag kan skapa fler kontakter och mer utbyte.

Jag har inte bestämt att det ska vara just 240 inlägg per år, men det har landat där fyra av de fem åren jag skrivit blogg. Bara 2015 avviker då det var klart färre inlägg.

Trots att bloggar är lite på utdöende ökar fortfarande det antal människor som är intresserade av det jag skriver. Idag har jag ca 1500 läsningar per inlägg. I det stora hela är det förstås inte så mycket, men jag har ju nischat in mig på cykling och med en inriktning på det jag skriver som nog inte tilltalar alla som cyklar. Ja, sedan finns det förstås de som skriver mer intressant och tänkvärt.






Sedan har jag förstås märkt att rubrik och innehåll till stor del styr hur många som går in på bloggen. De flesta inläggen landar på mellan 1100 och 2000 läsningar. Sedan intresserar vissa inlägg mer, och mitt mest lästa inlägg om Vätternrundan hamnade på ca 12.000. Vissa inlägg hamnar också helt under radarn och vekar helt sakna intresse. Då är det 300-400 som tänker att det kan vara värt att läsa. 

Vad är då intressant och som kan leda fram till mer än 2.000 läsningar? Ja, topp 6 ser ut så här:
  1. Vätternrundan
  2. Hälsa och mående för mig och familjen. Extra många vill läsa om Tova.
  3. Större tävlingar såsom Sverigecupen, SM och NM. Särskilt då det gått bra.
  4. Träningsupplägg som andra kan använda
  5. Skador på cyklar, försvunna saker mm
  6. Egna skador

 Just utanför listan hamnar inlägg om cykling när jag är i utlandet. 

Min dagliga träning med beskrivning och känslor kring detta landar oftast mellan 1100-1900 läsningar.

Ointressant blir det när jag skriver en tråkig rubrik. En tråkig rubrik är något allmänt. Ex: En bra träning och sedan bio. Jag kan också se att inlägg som publiceras mitt på dagen får få läsare.

Jag vet inte hur länge jag kommer att skriva blogg, men som det känns nu rullar jag nog på lite till. Särskilt om intresset fortsätter att finnas kvar hos er. 

Jo, just det. Ni vill nog veta hur jag tränat de senaste dagarna efter mina 10 intervallpass. Ja, nu är jag inne i ett block med lugnare cykling och då lite mängd. Kommer också bli lite mer vila än vanligt för att hitta rätt återhämtning efter de tuffa tio dagar som jag just avverkat.

I går blev det 125 minuter i de lägre pulszonerna och i dag fortsatte jag med ytterligare 150 minuter. Allt på trainern, så visst blir det lite långtråkigt och ont i rumpan. Men även de lugna passen ska göras.

I morgon blir det vilodag och istället heldag arbete och sedan bio med Katten och hennes syster med man.

Som du kanske sett har jag utformat ett träningsprogram som innehåller tio olika spännande intervallpass. Passen är utformade så att ni alla kan prova och få ut något av det oavsett vilken nivå du ligger på och vilka mål du har.

Här har du länkar om du vill kolla:
Del 1 - Där första dagens träning finns, men framför allt en beskrivning av träningsprogrammet och hur du kan tänka när du tränar.

Del 2 - Lite mer tankar om träning och träning 2

I morgon kommer del tre.

2 kommentarer:

  1. Grattis till alla klick! Och tack för en massa intressant läsning! Har följd dig ett tag nu och ser dina inlägg som både intressanta och inspirerande då jag har liknande inriktning (tempo/triathlon) och familje/jobbsituation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Torbjörn! Roligt att du uppskattar det jag skriver. Intressant och inspirerande är precis det jag efterstävar. Sedan försöker jag beskriva om förutsättningar och livet också, precis som du beskriver och känner igen dig i.

      Radera