onsdag 21 februari 2018

Idag svag, motivationsbrist och avsaknad av form

Efter ett block med tröskelträning och ett påföljande block med mängdträning var det nu dags att byta fokus.

Nu står det mer intensiv träning på programmet. Hur det känns? Ja, det är lite både och när det var länge sedan jag pressade mig rejält.

Idag kändes det verkligen lite kymigt innan jag skulle sätta mig på cykeln. Benen kändes inte särskilt bra och var faktiskt rent ömma. Känslan mentalt var inte heller där jag ville vara.

När jag rullade igång uppvärmningen kändes det ändå ganska okej, så jag fick upp hoppet lite.

Planen för dagen var att köra fyra sexor på en bit över FTP. Ingen maxning alltså, utan en tanke om att lura upp pulsen över 90% av maxpuls, men inte bli mer sliten än att jag skulle kunna köra samma sak i morgon.

Hur det gick? Inget vidare faktiskt.

Efter 30 minuters lugn cykling tryckte jag på cykeldatorn för att kunna se snitteffekten under sexan. Men redan efter en minut på ca 380 watt insåg jag att det inte fanns tillräcklig motivation för att att pressa mig i fem minuter till. När jag dessutom insåg att det skulle ske fyra gånger, ja då gav jag upp.

Riktigt sur på mig själv och en kropp och knopp som inte ville vara med rullade jag lugnt vidare.

Jag gillar inte att avbryta och inte hålla mig till planen. Över tid skapar det ingen framgång.

Hur som helst tänkte jag rulla totalt två timmar och sedan gå av cykeln med en missnöjd känsla.

Efter 20 minuter fick jag åter tillbaka lite känsla och funderade kring om jag inte kunde få ut träningseffekten på annat sätt och därmed lura kropp och knopp.

Jag bestämde mig för att prova 30-30 i sex minuter. Skulle det gå bra planerade jag 4 sexor. Genom att inte gå max på de hårda 30 och inte släppa av helt på de lösa 30 blir det ungefär samma effekt som om du rullar jämnhårt samma tid.

Vid bristande koncentration, motivation och form brukar denna typ av träning kunna fungera bättre.

Det gjorde den även i dag. Visst var det jobbigt, och visst kunde effekten varit högre. Ja, och pulsen var högre än vad den brukar på den effekten. Men det blev till slut ändå ett bra pass.

6 minuter med 30-30 och sedan 4 minuter lugnt. Detta upprepades 4 gånger. När jag gjort detta körde jag 6 minuter extra av de positiva ångorna som detta gett mig. Det blev alltså totalt 30 minuter med intervaller.

I snitt landade det på 443 watt respektive 250 watt och därmed ett snitt på sexorna på just under 350 watt och högre normaliserad effekt. Totalt 16 minuter över 90% av maxpuls trots att effekten var lite lägre än planerat. Formen är alltså inte riktigt där, men jag är riktigt nöjd.

Roligast är det när träningen går bra, att vända något negativt till att ändå nå fram är ännu roligare.

Så trots att motivationen inte var stor och kroppen inte var så stark är jag alltså väldigt positiv nu.

130 minuters rullande blev det och jag vände det alltså från något riktigt surt och negativt till något bra. Nu hoppas jag att motivation, kropp och ben vill vara med lite bättre på kommande träningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar