lördag 24 februari 2018

Träningsprogram med tröskelintervaller - Träning 6: Tempoloppet

I natt var det nästan "garantimedalj", men det tog slut ganska så omgående. Men det är som det är. Det finns inga självklarheter i sport. 

Men helt klart ett felval att stiga upp enkom för den alpina lagtävlingen och rulla lugnt på trainern under loppet. Jag hade svårt att somna innan och även efteråt. Dessutom ville jag se femmilen som började 06.00. 

Ja, det blev nog bara 2-3 timmars sömn i natt. Tur då att jag sov väldigt mycket natten innan och förhoppningsvis kan jag i alla fall sova lite på flyget i eftermiddag. Jag brukar dock inte ha lätt för det, men vi gör ett försök.

Nu ska jag packa klart inför vår släktresa som startar i eftermiddag. Men innan jag börjar med det delar jag med mig av det nästa sista tröskelpasset i det träningsprogram jag efter förfrågningar delar med er. 

Det sjätte passet har ett innehåll som helt avviker från alla övriga träningar i detta tröskelblock. Hårdare i början och i slutet av varje intervall gör att denna träning får en helt annan profil. 



Har du missat de fem första träningarna hittar du de här:
Träning 6 - 8 ggr 6 minutersintervaller med tuffare i början och i slutet

Nyckelinfo:
  • ca 110 minuters träningstid
  • 6 intervaller
  • 8 ggr 6 minuter
  • 4 minuter lugnare mellan intervallerna på ca 55% av FTP.
  • Intensiteten på intervallerna
    • 1:a minuten på ca 110% av FTP
    • 4 minuter på ca 95% av FTP
    • Sista minuten på ca 110% av FTP
Beskrivning av passet

Du inleder med ca 20 minuters uppvärmning och i och med att det startar lite hårdare än övriga pass är det viktigt att du höjer intensiteten vid några tillfällen under uppvärmningen.

Sedan rullar du igång första intervallen ganska så hårt och därefter 4 minuter som är klart lugnare, men fortfarande hårda. Nu är det bara en minut kvar, och då ökar du igen till samma intensitet som första minuten.

Det blir lite som ett tempolopp. Hård start fylld av adrenalin. Sedan hittar du intensiteten under loppet och en spurt på slutet.
Från starten på Nordiska Mästerskapen. Ett lopp som var riktigt bra, och där jag hade en ledning när det bara var några kilometer kvar. Tyvärr satte en punktering stopp. Istället för seger blev det ingenting alls.

Intervallblocket (tempoloppet) ska alltså upprepas 8 gånger med 4 minuter lugnare cykling mellan varje. Det innebär att intervalltiden blir 48 minuter och med de lugnare delarna 80 minuter. 

Idag bränner det nog lite mer i benen, men samtidigt är intervallerna kortare än på övriga pass och procenten som du cyklar lugnt är större.

Känns det tufft får du koppla in lite extra vilja och påminna dig om att det bara är ett pass kvar efter detta.

Ja, då är du nästan i mål. Ett träningspass i detta träningsprogram kvarstår.


Att hålla koll på alla träningar och mina inlägg
Jag vet att det kan vara lite utmanande att hitta igen mina träningar och tips, särskilt om du söker via sociala medier och inte direkt på hemsidan. Ett tips kan vara att gilla min sida på facebook. Där hittar du allt och det borde vara lätt att hitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar