torsdag 22 mars 2018

Mallorca - Nådde inte målet, men rekord ändå.

När jag vaknade i morse kändes det bra att se att solen lyste. Ja, det var fortfarande kallare än vad det brukar vara som kallast här på ön. Men rejält mycket bättre i dag än dag 1 och dag 2.

I dag väntade en riktigt lång runda på östkusten där tanken var att bestiga ett berg i Arta och sedan cykla tillbaka.

Vi blev i dag 11 stycken som rullade iväg då Erik kändes sig förkyld och behövde vila.

Vid det första stoppet efter ca 33 km blev vi 10 då även Mats kände sig risig och vände.

Mats tog en slurk av vattnet och sa hej då.
Vi rullade vidare och den höga fart som delvis präglat de första tre milen på grund av rejäl medvind var nu bortblåsta. Resten av dagen hade vi förmågan att vara i rejäl vind och nästan bara motvind eller kantvind. Medvinden hade tagit ledigt.

Efter ca 65 km var det dags för dagens andra stopp med riktigt fin havsutsikt. Jonas spelevinken Björkholm förgyller bilden.
Nästan inte ett moln när vi trampade vidare. Ändå inte så varmt, utan ca 11 grader större delen av dagen. Med så kraftig vind blir det inte särskilt varmt. Jag hade dock klätt mig bra idag också och frös aldrig.
Allt eftersom började jag inse att jag hade misslyckats. Vägen jag planerat efter kusten var längre än vad jag trott. Höjdmetrarna var klart fler och vinden var inte vår vän. Jag hade också en viss effekt att hålla mig till längst fram för att det skulle vara lämpligt jobbigt för övriga. Det innebar att tiden rullade iväg och jag började inse att mitt mål flög all världens väg.

Slakmota mest överallt och innan vi nådde Arta var det flera som var ganska så slitna. Dessutom var vi långt efter tidtabell. Det innebar att jag föreslog att vi skulle fylla flaskorna, äta lunch, men skippa dagens enda riktiga klättring. Alla tyckte det var en bra idé. Åtminstone sa de det....

Det blev en god pizza för mig och några till. De andra åt carbonara. Sedan var det bara att vända hemåt. Lite surt att planera fel, men jag försvarar mig med att just denna runda hade jag aldrig tidigare provat.
125 km till Arta och nu fortsatte vi kustvägen innan vi tog riktning mot Petra och sedan vidare mot hotellet via Sant Joan och LlucMajor. Mycket uppför till Petra och sedan motvind ända till LljucMajor. Alla gjorde det dock väldigt bra och kämpade på hela dagen. Starkt!

Efter 185 km var vi i LlucMajor och då avslutade jag min 7 timmar långa förning och lade mig längst bak de sista 25 km och såg då till att stretcha och ta det lite lugnt.

Klockan han bli mycket innan vi till slut nådde stranden och hotellet. 

Så mycket att vi han se solnedgången. Fin avslutning.
Vi räknar in 7 timmar och 45 minuter. Ca 21 mil. Tror inte vi rullat så långt och länge någon tidigare runda med Vännäs CK under de år vi varit här. Blev alltså ett rekord, trots att jag misslyckades med det planerade målet.

Sammantaget blev det en lugn distansrunda även om tiden självklart tar ut sin rätt. Min snitteffekt landade på drygt 200 watt och räknar vi bort när vi bara rullade genom byar mm så låg den mesta tiden kring 220-230 watt. Pulsen mellan 64 och 68 procent hela dagen. Lugnt men långt alltså.

Blir spännande att se hur kroppen känns i morgon då tanken är att det blir mycket berg bara vädret tillåter. Inte så lång vila innan det är dags då vi kom sent till hotellet och planerar för tidig avgång.

Många tankar också till vår cykelvän Christer Lundin som vid flera tillfällen följt med oss till Mallorca. Idag begravning. Christer lämnade oss alldeles för tidigt och mycket oväntat. Han älskade cykling och tillsammans har vi haft många fina stunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar