söndag 10 juni 2018

Maxinsats på tempohojen!

På fredag eftermiddag åker vi söderut på lite semester. Sedan är planen att vara borta drygt två veckor. Åka hem och arbeta lite och sedan en ny semestertur.

På denna första resa tar vi sikte på Båstad och förhoppningsvis två starter i SM nästa onsdag och torsdag. Huvudmålet är på onsdagen med tempoloppet och sedan tar vi linjeloppet som en bonus.

I fredags var det träningsvila efter hårda pass tisdag, onsdag och torsdag. I går blev det en lugn runda på ca 50 km. Varken ben eller andning kändes då särskilt bra. Jag håller dock fast vid min plan och hoppas det hinner släppa lagom till mitten av nästa vecka.

Idag har det varit en hektisk dag med mycket att fixa här hemma. Nu i kväll stod det sedan ett kort pass på programmet med planen att mata på i ca 13 minuter.

Jag rullade ut tempohojen som i dag var optimerad med tävlingshjulen. Själv var jag också nästan helt optimerad vad gäller utrustning. Tempodräkt, tempohjälm och skoöverdrag. Det enda som inte var optimerat var benen som inte var nyrakade. Ja, sedan var väl inte känslan i kroppen helt optimerad.

Planen var att köra en gång vad jag hade på vår Maxmil som ligger en bit utanför Vännäs.

Ca 10 kilometers transport till starten. Av med överdragströja där jag hade vattenflaska, telefon, pump och slang. Kort stretching och sedan några kilometer med fartökningar.

Därefter dags för en maxinsats. Faktiskt lite nervöst även på träning. Det är ju jättejobbigt och risen är alltid att det känns riktigt dåligt.

Jag hade bestämt mig för att satsa extra hårt och inte ta det easy i starten. Det innebar att det blev en riktigt hård början. Redan vid den första klättringen efter någon kilometer kändes det som att jag hyperventilerade och det var nästan att jag gav upp. Så stod helt plötsligt två traktorer i vägen på var sin sida av vägen. Jag han tänka, vad skönt. Då kan jag stanna. Men så körde den ena traktorn iväg och jag fick tänka om. Några lugnare sekunder gjorde att jag fick tillbaka lite kraft och jag rundade traktorn och fortsatte.

Medvind de första fem kilometerna till vändning och det gick fort. Så vändning och nu tog det emot rejält. En tuff väg tillbaka, men jag körde ändå hela vägen in. En snittfart på 45,7 km/h var helt okej, även om det inte räcker på SM. Då är det ju 3 ggr så långt. Dessutom var känslan i kroppen sämre än farten. Men förhoppningsvis ska känslan bli allt bättre de närmsta dagarna.

Totalt rullade jag 38 km och exakt en timme idag.

I morgon är det träningsvila och jag behöver börja packa inför avresan på fredag.

Tisdag och onsdag är det intervaller på programmet. Racer på tisdagen och tempohojen på onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar