lördag 3 november 2018

Tova levde, men så vaknade jag

I natt drömde jag om Tova. Hon levde och hon kunde gå. Redan i drömmen visste jag att jag inte ville vakna, då jag insåg att då skulle allt vara borta.

I kväll har vi besökt Tova vid graven och tänt ljus. Fortfarande jobbigt för oss alla tre och många tunga tankar i mitt bröst.

Tidigare idag cyklade jag till morfar Tommy där vår husbil stått parkerad i flera veckor efter att vi tillsammans städat och tvättat den. Idag skulle den få vintervila.

Först lite fixande så den skulle vara förberedd och sedan åkte jag och Tommy för att inkvartera den i en större lagerbyggnad. Tur vi var två då det inte var många centimeter tillgodo när husbilen skulle köras in. Så helt klart bra att Tommy hjälpte till att hålla koll på väggarna.

Nu sover husbilen, och efter det var det till att cykla hem. Jag har ofta ett mål att cykla motsvarande 2000 kalorier + basalomsättningen för själva cykeltiden. Dvs om du inte rör dig alls förbrukar jag ca 80 kalorier per timme. Cyklar jag då två timmar så ska klockan visa 2160 kalorier. Tar jag det lugnare, cyklar jag också längre. Idag gick det inte särskilt hårt, så det behövdes 2,5 timmars cykling för att nå upp till 2000 kalorier för själva träningen, och då visade alltså cykeldatorn 2200 kalorier. Med andra ord blev det inte raka vägen hem, utan ca 50 minuters omväg krävdes.

Nej, fokus är inte på att räkna själva kalorierna. Det är i stället ett bra sätt att se att vid lugnare träning går det mindre kalorier och då cyklar jag längre. Dvs lugnare blir längre och tvärt om.

Väl hemma tittade jag på travet och idag var det inte långt borta från att det skulle bli en miljonvinst. Ungefär som de som missar en TDF-etapp med ett halvt hjul. Men å andra sidan är de lika mycket tvåa som om de varit 100 meter efter. Samma sak här. Nära, men inte ända fram. Men precis som för en tvåa blev det ändå en fin vinst.

Nu ska vi mysa lite och trösta varandra efter besöket på kyrkogården vilken vi just kommit hem från.

I morgon blir det förhoppningsvis söndagscykling med Vännäs Ck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar