söndag 28 oktober 2018

Riktigt onödig skada!

Ja, förra lördagen var det alltså en extrem tillställning när jag fick en behandling av sällan skådat slag.

Ont i hela kroppen söndag, måndag och tisdag. När jag så skulle rulla igång med träning under tisdag kväll uppenbarade sig nya problem.

Jag rullade lugnt i 30 minuter och då kändes allt okej och de problem jag haft i höft, rumpa och ländrygg var klart bättre efter behandling. Men när jag körde igång med intervaller insåg jag att något var fel.

När jag matade på brände det till på vänster sida mitt på ryggen. På ett ställe jag inte tidigare haft problem. Dock ett av ställena där den extrema behandlingen under lördagen fokuserades. Efter behandlingen i lördag fick jag veta att han kört på hört på höft, rumpa och ryggens nedre del medan han hållit igen lite på övre delen av ryggen. Det kändes inte alls som han höll igen, och hade han kört max kan man undra vad som hänt!

Det är nämligen så att behandlingen har ställt till nya problem. Jag har inte kunnat träna på hela veckan förutom lugnt rull på trainern. Direkt jag tryckt på har det skurit i ryggen och om pulsen har gått upp har det varit svårt att andas då det gjort ont. Jag kan inte heller luta ryggen mot ryggstöd mm. Ena stunden tror jag att det blivit en spricka i ett revben, medan i nästa läge tror jag att han skapat en blödning i muskeln. Kanske kan det vara båda? Spelar inte så stor roll, men något fel är det.
Från dagens runda

Ja, hur som helst är det inte ett optimalt läge. Lite surt helt klart. Känns onödigt.

I fredags rullade jag lugnt ca en timme och sedan åkte jag och Katten till Umeå för att äta Sushi och se på bio. Det blev filmen Lyrro vilken var tänkvärd, men förvånansvärt svag. Maten var desto godare.

I går blev ytterligare en dag med trevliga aktiviteter. Katten åkte på ett tretimmarspass med styrkeyoga i Umeå.

Även jag skulle till Umeå med tåg. Bror hade inbjudit till en bordshockeyturnering på hans arbete med tillhörande dryck och tilltugg. Det blev en riktigt trevlig eftermiddag och kväll med tio män med vinnarinstinkt. Mycket fokus, mycket glädje och en del frustration. För egen del blev det 14 matcher och en tredjeplats. Bror som tävlar i bordshockey var förstås överlägsen. Efter middag blev det lite indiskt innan vi åkte hem. Riktigt gott och totalt sett blev det en väldigt bra dag.

I dag stod det MTB på träningsprogrammet. Vännäs CK brukar köra ett antal söndagar under hösten, och nu var det dags för det första tillfället. Grus och asfaltsvägar är fokus, sedan kryddas det med is och snö.

Jag tvekade in i det sista om jag skulle vara med idag då jag alltså har ont i ryggen/revbenet och dessutom har en ganska rejäl förkylning. Var så tät i näsan i natt och allmänt rosslig att det inte blev mycket sömn. Jag hade dock inte ont i halsen och ingen feber. Dessutom kändes det lite bättre efter att ha varit uppe ett tag.

Då vi skulle köra på jämna underlag kanske det även skulle fungera med ryggen? Om inte annat fick jag helt enkelt avbryta och rulla själv.

Jag gav mig därför av mot Vännäsby där vi skulle samlas. Förutom förkylning och ont i ryggen kör jag en MTB med bara 26 tum och med ett framdäck där bromsen ligger på vilket den gjort sedan 2014. Jag använder den dock så lite, att jag inte orkat fixa det. Sedan hade jag dubbdäck med väldigt mycket dubb. Erik Nygren som också dök upp i dag är riktigt snabb på MTB, dessutom körde han en 29:a och utan dubb. Jag förstod därmed att det skulle bli jobbigt i dag och ett riktigt test för rygg och förkylning.

För dagen blev det jag, Erik, Niklas Nyman och Helmersson som gav sig av . Alla sa det skulle gå lugnt, men Niklas och Erik hade bråttom direkt. Jag och Helmersson tog det lugnare och ändå var pulsen ganska så hög.

Efter ca 80 minuter valde Helmersson att rulla hemåt då han hade lite fysiska problem. Ja, då var det bara att hänga på Erik och Niklas då. För nu förstod jag det skulle gå på. Framför allt Erik som alltså körde utan dubbdäck matade på och även utan förkylning och känningar i ryggen hade det varit körigt. Nu var det ännu mer klurigt då det blev svårandat när pulsen blev hög.

Men det var ändå så att vid vila gick pulsen ned vilket tydde på att förkylningen var ok och ryggen blev i alla fall inte sämre under rundan.

För att nu Erik skulle bli trött sa jag att han skulle få mata på fritt när vi nådde ut till asfalten med ca 10 km kvar till Vännäs. Och han matade på rejält. Snittade kring 35 km/h med MTB, vilket inte är illa. Med min svårrullade hoj fick jag mata stenhårt för att ens ligga i rygg.

Inne i Vännäs blev det lugnare. Sedan vidare mot Vännäsby där vi tackade varandra för idag.

Det blev en riktigt bra dag. Det var roligt, kroppen fungerade hyfsat, det blev bra träning och vi hade trevliga snack. Det är inte svårt att njuta av cykling, även om jag inte kände mig som världens bästa i dag precis.

Timmen där det gick hårt snittade vi nästan 30 km/h trots ganska så många höjdmeter under delar av sträckan, så det är förstås inte underligt att det då blir jobbigt med de MTB-förutsättningar som fanns idag. Bra träning i alla fall.

Jag hade en plan innan dagen om att träna 3 timmar och 40 minuter. I och med att det gick så snabbt på den gemensamma cyklingen blev det en bra stund som jag fick cykla själv efter att vi skilts åt.

Jag avslutade med 54 minuters kontrollerad cykling och med de 15 minuterna till en början blev det ca 70 minuter själv och ca 2,5 timme med mina cykelkamrater. Totalt 3 timmar och 40 minuter. Precis som planerat.

Nu får vi se hur ryggen (revbenet/muskeln) och förkylningen reagerar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar