söndag 7 april 2019

Mallorca dag 6 - På det igen, storm, regn, Petra och bättre än väntat

De första tre dagarna här på Mallorca blev det cykling. Sedan sa mina skador främst i rygg och axelparti stopp. Det fick bli vila dag 4, och dag 5 var det redan planerat vilodag för alla i gruppen.

Vilodagarna har inneburit att mina skador fått återhämta sig och att jag hunnit med att arbeta en hel del.

Nu efter två dagars vila var smärtan i morse inte värre än vad den var innan jag började cykla denna vecka. Med andra ord blev beslutet att genomföra pass 4 denna vecka. Som vanligt denna vecka spänt när jag ska åka iväg. Hur ska kroppen reagera, ska den acceptera cykling och när sätter den stopp.

Början kändes helt okej och ganska snabbt satte jag fokus på cykling och njutande av det.

Vi hade planerat att åka upp i bergen, men regn satte stopp för det. Då bestämde vi oss istället för en tur till Petra med lunch på torget där det alltid samlas en mängd cyklister.

När vi rullade iväg vid 09.30 var vädret skakigt och det var rejält kallt. Efter ca 15 minuters cykling började det dessutom regna. Lite surt, helt klart.... 

Men allt eftersom blev vädret bättre och när vi nådde Randa för att cykla upp till klostret var vädret åter helt okej, och så fortsatte det under dagen. 

Vi stannade just innan klättringen och precis då lyckades Fredrik få punktering. Väldigt bra tajming så vi slapp ta ett extra stopp. Självklart väntade vi på att punkteringen var lagad. Endast Erik drog i väg då han var rejält taggad på en kanontid uppför berget. Han skulle sedan cykla ned en bit för att möta oss. Erik gick all-in och gjorde en fin tid. 

När punkteringen var lagad rullade vi uppför. Jag cyklade inte hårdare än att jag skulle slippa stå upp någon gång då det inte alls är bra för mina skador. Då jag har dålig utväxling och inte vill ha för låg kadens landade det på ett snitt på 285 watt och det kändes inte så hårt. Väl uppe blev det ett kortare snack innan vi susade utför.

Vi tog vägen via Montuïri och Sant Joan. Då benen kändes klart bättre än tidigare i veckan, det inte påverkar mina skador och jag vill få bra träning så matade jag på ganska rejält i spets hela vägen till Petra. Hårdare än i klättringen upp till Klostret, och då det var mycket utför gick det fort. Skoj!

Ja, det är alltså så att mina skador inte blir värre om jag trycker på när det är platt, utan det är tiden och tryck på högerarmen som främsta problemet.

Väl framme i Petra var det smockfullt av cyklister, men till slut fick vi ett bord.

För egen del blev det som vanligt pizza när jag är i Petra, det är sedan gammalt...

Nu kom också solen och det blev skönt, och det blev en trevlig paus. Här träffade jag också en mängd cyklister från andra klubbar, som jag känner. Trevligt.

Ja, sedan var det då bara att åka hem. Jag fortsatte i spets och när vi var åter vid hotellet hade vi cyklat 150 km och jag hade varit i spets förutom uppför och utför Randa. Väldigt bra för mina skador då jag kan hålla uppe på styret, ibland bara med en hand och slippa hålla händerna i närheten av bromsen hela tiden. Det ger också extra bra träning, vilket känns viktigt då jag redan stått över en dag, och jag vet inte om det blir fler. Och som sagt - Jag får inte mer ont av att trycka på lite. Sedan har jag förstås inte så mycket att trycka med som jag brukar utifrån att jag var sängliggande större delen av tiden under 6 veckor, och först de sista 3 veckorna av mina tre månader sedan skadan har jag kunnat träna hyfsat.

Sammantaget blev det en riktigt bra cykeldag. Visst var det lite störande att det var typ storm hela dagen, men man kan ju inte få allt. Skoj var det och även om skadorna blev värre under dagen var det uthärdligt hela tiden. Nu hoppas jag att det känns okej när jag vaknar i morgon bitti.

Totalt blev det 5 timmar 18 minuters cykling, ca 150 km och ungefär 1500 hm. En normaliserad snitteffekt på 240 watt vilket förstås tar en del då jag har extremt lite träningstid 2019 och skadorna tar också energi. Helt klart förvånad att det gick så pass bra ändå.

Denna vecka har det alltså blivit en resdag, två vilodagar och 4 cykeldagar. Jag har cyklat 20 timmar vilket är klart mer än vad jag i mitt bästa scenario hade kunnat hoppas på. 

I morgon är planen att åka via Puig Major till Sa Calobra och tillbaka. Då det blir extremt lång träningstid är mina plan att endast hänga med delar av dagen. Att köra Sa Calobra är inte aktuellt då min axel inte fixar att åka utför i kraftiga svängar i 10 km i sträck. Ja, vi får se hur jag lägger upp det. Första målet är att kunna cykla alls. Övriga får dock en mastodontrunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar