söndag 5 januari 2020

Annorlunda träning de senaste 3 månaderna


Jag lovade för någon dag sedan att berätta hur jag tränat de fyra månader jag inte hört av mig.

Fokus i min träning har legat på mängd. Varför?

Jo, efter min krasch innebar smärtorna och viljan att kunna tävla under sommaren 2019 att det blev korta och hårda träningar. De längre passen lös till största delen med sin frånvaro.

För att bygga upp kroppen bättre både utifrån cykelkapacitet och hälsa var min bedömning fokus skulle ligga på mängd under hösten 2019.

Ja, sedan har jag cyklat ute på MTB:n i en sällan skådad omfattning. Främst då för att jag kört mängd och att jag har märkt att det varit ett bra sätt att bygga upp ryggen och överkroppen då jag inte på något sätt ännu kan/får köra styrketräning. Sedan behöver kroppen variera cyklingen så mycket som det går då statisk cykling inte är optimalt.

Under oktober-december har jag ägnat 52% av min träningstid ute i minusgrader på MTB:n. I fjol låg det bara på 18% under samma tidsperiod. Extremt mycket mer under denna höst alltså.

Inne brukar jag andra år köra mycket intervaller för att höja mitt VO2-max. I fjol låg fokus på 4x4 min som gav en otroligt bra utveckling. 30 minuter innan min skada den 4 januari 2019 slog jag personligt rekord vad gäller effekt och tid uppför min testbacke på GC. 

Hösten 2019 blev det inte ett enda pass med 4 ggr 4 minuter trots att det gav så mycket förra försäsongen. Jag har helt enkelt inte haft mental styrka för att köra den typen av intervaller. Ja, jag har egentligen bara kört en typ av intervaller. Det har blivit olika varianter av 30-30. De har känts bra mycket lättare att motivera sig för korta intervaller.

Jag har dock främst kört på distansintensitet även inomhus och dessutom utgår jag från sämre läge utifrån min skada, så kapaciteten är lägre än tidigare år.

Träningstiden är dock hög. För att min kropp ska må så bra som möjligt behöver jag cykla i stort sett varje dag och helst ca 2 timmar. Gör jag det mår jag som bäst och har mindre smärta. Vilar jag mer än en dag får jag markant mycket mer smärta.

Ja, därför har jag nu under närmare 4 månader cyklat de allra flesta dagarna, men det har mestadels gått mycket lugnare än vanligt. Totalt räknar jag in ca 170 timmar under årets sista tre månader. Minst lika mycket som tidigare år, men det sliter ju inte mycket när det går lugnt och det är ju en stor drivkraft när cyklingen innebär att jag dagen efter får må mycket bättre och slippa smärtor.

Nu när vi har fått ett nytt år är också tanken att ställa om träningen så den blir mer kvalitativ. Vi får se hur det går med det och hur kroppen svarar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar