torsdag 4 juni 2020

Jagade personbästa på maxmilen - Mjölksyran sprutade

Mycket gemensam träning med Vännäs CK på senaste tiden. Idag hade vi vår 5:e gemensamma träning de senaste 10 dagarna.

På programmet idag stod Maxmilen (10 km på tid). Innan träningen rullade jag själv ca 25 km med tempohojen och sedan blev det en timmes paus innan det var dags.

De gånger jag kör denna sträcka för att se hur formen är laddar jag upp nästan som om det vore tävling. Så rejäl uppvärmning, liniment, sportdryck, rödbeta, koffein och PWO.

Genom att jag vid mina test förbereder mig på samma sätt så är det lättare att bedöma formen. Sedan har förstås vindarna betydelse för tiden. Men effekten säger ju också en del.

Vi blev idag 7 stycken som ville tävla mot oss själva. Vädret var toppen och humöret hos alla på topp.

Jag ville gärna utmana mitt personliga rekord från 2018, så när vi rullade iväg startade jag rejält hårt. Känslan var riktigt bra, och första delen av sträckan avverkades snabbt.

Nu visade det sig att jag varit för positiv till min kapacitet, så snart sprutade mjölksyran (laktatet) väl mycket. Pulsen rusade också.

Efter första klättringen och utförslöpan såg det alltså bra ut, men när det bara gick svagt uppför var jag tvungen att släppa av några gånger för att inte sprängas helt.

Framme vid vändningen slutade jag trampa lite tidigare än vad jag brukar, för att återfå kraften till motvinden på hemvägen.

Så kändes det lite bättre, men snart var det lite kris igen. Så på tillbakavägen blev det 3-4 gånger jag var tvungen att sluta trampa lite kort för att få tillbaka trycket.

Väl i mål hade jag en för mig bra snitteffekt på tempohojen. Men det hade varit ännu snabbare om jag gått några watt lägre och då klarat att hålla samma tryck hela vägen.

Rejält trött i mål, men det hade ändå gått ganska så fort såg jag på klockan. Med andra ord var min nya tempoställning hyfsad och kroppen var inte helt av banan.

Efter första urladdningen rullade vi lugnt till vändningen och sedan full fart de 5 km till mål. Jag höll nu lägre effekt och det kändes kontrollerat. Men i och med att jag hade tryck hela vägen blev det samma tid som med högre effekt på hela maxmilen.

Lite snack och sedan rullade vi tillbaka. Totalt 75 km i dag och då 15 km rejält hårt.

Väl hemma laddade jag in träningen och såg att jag snittat 45,9 km/h på Stravasegmentet - Maxmilen, och var bara 4 sekunder från mitt personrekord. Nästan 46 km/h på maxmilen är bra alla dagar i veckan, då det är ganska så många höjdmeter. Bara 4 sekunder från mitt rekord är jag nöjd med, då jag inte pejsade mig så bra och dessutom brukar mina bästa tider varje år komma i juli. Snitteffekt på 360 watt och NP på 368 watt. Bra siffror på tempohojen då jag alltid ligger ca 40 watt under effekten på racern.

Katten som cyklade på sin tempohoj för tredje gången i livet krossade sin tid från förra veckan. Hon är redan riktigt snabb (ca 37 km/h på den tuffa maxmilen), och med mer erfarenhet, högprofilhjul, tempodräkt och tempohjälm kommer det gå ännu snabbare.

För övrigt var det många snabba tider i dag och flera personbästa. Bra kört alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar