söndag 14 april 2013

Mallorca 2013 - dag 1: Fika, förkylning och lite cykling

Cykelresan till Mallorca är inledd. Från den 14-22 april ska vi försöka få så mycket träning som det går, vilket är ett led i våra förberedelser inför kommande aktiviteter i vår och sommar. Jag hoppas också få njuta av många fantastiska stunder, trevligt sällskap och fint väder.
Igår kväll 20.50 kom vi fram till vårt hotell. Vi kör i år med halvpension vilket innebär att vi har frukost och middag på hotellet inkluderat. Då vi ätit alldeles för lite under resan ville vi hinna äta innan vi gick upp på rummet. Buffén stängde 21.00, så därför hann vi bara med två portioner, men det var perfekt. Vårt rum är extremt litet, men helt ok. Vi är ju inte här för att sitta på rummet.

Förkylningen var i går kväll fortsatt stark och stabil. Jag försökte sova bort den genom en längre natts sömn. Det gick inte riktigt. Vilopulsen är fortfarande hög och jag proppade i mig alla möjliga förkylningspreparat, Voltaren och Alvedon innan det var dags för frukost. Frukosten var okej, men inget extra. Därefter gick vi för att hämta ut cyklarna.
Idag hade vi bestämt oss för en tur på östra sidan. Det fanns flera anledningar till att vi valde en platt träningsrunda med endast 700 höjdmeter. Det berodde både på förkylningsskiten och att vi inte vill gå ut för hårt om vi ska orka cykla på ett bra sätt under alla de 9 dagar vi är här.

Det blev en runda på 12 mil där vi var noga med att inte trycka på för mycket. Med andra ord, ett moderat tempo där jag fick påminna mig gång på gång att jag inte skulle köra fortare.

Vi satsade också på mycket på fika i dag. Det blev inte ett, utan två ordentliga stopp med kaffe, cola och tilltugg. En riktigt trevlig dag med fint väder och trevligt sällskap.

Nu är frågan hur kroppen reagerar och framför allt förkylningen.
Tanken är nämligen att vi i morgon ska köra efter östkusten från Alcudia till Magaluf. I Magaluf har vi bokat övernattning för att i övermorgon cykla tillbaka till Alcudia via västkusten. Det blir alltså 17-18 mil i morgon med relativt få höjdmeter. Östkusten är ju mycket platt. I övermorgon blir det ca 15 mil och ca 2700 höjdmeter. Vi har alltså att se fram emot en ganska tuff dag på tisdag. Totalt innebär det att om dessa turer går i lås har vi cyklat 44-45 mil på tre dagar. Det skulle vara en riktigt bra början på detta cykelläger.