söndag 24 november 2013

Vikten måste ned!

Operation späkning är nu på gång....

Målet är att bli en bättre cyklist utan att cykla. Om vikten minskar ökar ju antalet watt jag orkar trycka per kilo, vilket också gäller syreupptagningen per kilo. Om jag minskar i vikt blir jag alltså i bättre form utan att ha tränat!? Kan man säga så? Ja riktigt rätt känns det inte, men rent matematiskt bör det stämma.

Till dig som nu verkar undra om det snurrat om helt. Nej, jag tänker träna också, förhoppningsvis mer och med bättre kvalitet bara förkylningen ger med sig.

Det går dock inte att komma ifrån att det är tungt att vara tung. Att lägg vikt vid att minska vikten är viktigt. Att utveckla formen innebär också att man bör minska sin form. På en cykel är jag starkare ju lättare jag är så länge kroppens styrka är konstant eller ökar. För att älska mitt cyklande ännu mer, är vikt och form en mycket viktig faktor.

Målet är att utveckla min maximala syreupptagning, min förmåga att utveckla kraft i pedalerna och samtidigt bli lättare. En förbättring på alla dessa tre punkter borde göra mig till en mycket starkare och mer komplett cyklist.

Målet är alltså att vikten ska ned och formen upp. Men det är inte helt lätt att få båda kurvorna att samtidigt gå åt rätt håll.

Jag kan minska i vikt när jag inte tränar, men när jag tränar effektivt fungerar det inte. Mer träning borde leda till mer energiåtgång och minskad vikt och inte tvärtom, men så brukar det inte bli. Det är helt oförklarligt!? Ja, eller kanske inte. Kanske är det så att disciplinen i matintaget försämras, kanske äter jag lite mer än vad jag gör av med, ja inte vet jag.

Men nu ska i alla fall ett nytt försök inledas, så får vi se om jag lyckas bättre denna gång.

3 kommentarer:

  1. Här Tomas finns det en intressant balansgång mellan viktminskning och bibehållen kraft! Går man ner i vikt så tappar man muskelstyrka så är det bara. Det gäller att minimera den effekten så gott det går. Protein intaget är det viktigaste att hålla koll på när man ska försöka bli lättare min starkare! Men som sagt en inte alltför lätt nöt att knäcka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant. Samtidigt är det ju så om det finns lite mer att ta av, och man inte drar ned för snabbt är det lättare att hålla muskelstyrkan. Men jag lovar, jag ska hälla i mig protein, så får vi hoppas att jag lyckas balansera detta.

      Radera
  2. Du har en fråga på min blogg, det är bloggen den 23:e november. Per N från Nybyn som frågar/bjuder inte till gemensam cykling på Mallis! :-)

    SvaraRadera