torsdag 28 november 2013

20,5 timmars träning

Under onsdagskvällen genomfördes ett 60-minuters pass med jämn fart inom pulszon 4. Benen var inte helt pigga. En anledning kan vara att jag tränat 4 dagar i rad och 5 av de sex senaste dagarna. Då formen ännu inte är på topp, så känns det självklart lite extra.

Utifrån detta och för att få riktig ordning på de sista förkylningskänningarna blir det vila i kväll och i morgon fredag. Därefter blir det till att ta nya tag på lördag.

Jag har passat på att göra en sammanställning av den sista månadens träning.
Under denna tid har jag i snitt tränat 4 timmar och 45 minuter per vecka. Jag har legat på mellan 3 och 5 träningspass i veckan. Total träningstid ca 20,5 timmar.



Träningsintensiteten har varierat inom och mellan passen:
  • Under 8 timmar (39% av träningstiden) har träningen legat inom pulszon 3 vilket innebär ca 70-79% av maxpuls.
  • Under 11 timmar (54% av träningstiden) har träningen legat inom pulszon 4, vilket innebär ca 79-90% av mazpuls.
  • Under ca 1,5 timmar (drygt 7% av träningstiden) har träningen legat inom pulszon 5, vilket innebär mer än 90% av maxpuls.
Ju närmare säsong vi kommer är tanken att det ska bli lite mer tid i pulszon 5. Utifrån hur nuläget och förutsättningarna ser ut är jag nöjd med fördelningen mellan pulszonerna.

Snittpulsen under de 20,5 träningstimmarna hamnar på 82% av maxpuls.

Jämför jag med 2011 och 2012 har kvalitet och mängd varit bättre i år. Anledningar till detta är att jag 2011 startade fokuserad träning först i slutet av november och 2012 hade jag min vadskada som gjorde att jag behövde hålla nere träningsmängden för att inte få känningar.

Men hur som helst har jag börjat hösten med mer träning än tidigare år, och mer tid i pulszon 4 och 5.

Nu får vi se hur träningen utvecklas och hur utfallet av träningen påverkar cyklingen när det blir säsong.

Planen är i alla fall att om jag undviker sjukdomar och skador sakta öka mängd och kvalitet.

2 kommentarer:

  1. Starkt! Du är seriös i din träning det ser riktigt bra ut, inte illa 20 timmar!
    Fortsätt i samma anda så ska du se att nästa tröskel ligger runt om hörnet bara :-)
    Man känner plötsligt att man kommit en nivå till å en till å... Ja du fattar ;-)
    Sen att komma undan sjukdom å skador det anser jag är bara tur vad det gäller sjukdomar men skador där ska man inte behöva vara om man inte vurpar. Se på mig bara otänkt som nu :-(
    Så se du tiden an med tillförsikt du ser ut att bli bättre och bättre...
    Lycka till Tomas!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, man söker hela tiden nästa tröskel och nästa nivå. Håller med att sjukdomar är mest otur, Vad gäller skador, ska man kunna undvika det - men är man bara lite obetänkt så kan man sitta i träsket.

    Det går åt rätt håll, nu får vi hoppas det fortsätter så.

    SvaraRadera