torsdag 27 februari 2014

En mördarhund i huset!!

Förvirringen har slagit till. Vad det beror på?! Ingen aning. Hur som helst satt jag på arbetet idag och skickade e-post både hit och dit under förmiddagen och avslutade mailen med trevlig helg. Det var först efter några timmar jag kom på att det var torsdag och inte fredag. Jag vet inte om det var en undermedveten önskan om helg, eller vad det var. Hur som helst vet jag i alla fall att det är fredag i morgon.

Vad gäller träning beslutade jag mig igår för att avvakta tills idag innan jag skulle bestämma om det skulle bli någon träning. Känslan i kroppen skulle få avgöra. Då det kändes helt okej beslutade jag mig för att det skulle bli ytterligare ett högintensivt pass. Det tredje för veckan.

Idag blev 5 stycken intervaller på vardera fyra minuter med 2 minuters lugnare cykling mellan varje intervall.

Det gick helt okej, men benen var inte lika rappa som igår, och därför blev också pulsen något lägre. Jag klarade dock att hålla samma intensitet genom alla intervaller. Som tidigare pass i veckan blev det kort och intensivt. Uppvärmning, intervaller och avslut. Totalt tog passet endast 50 minuter, men förhoppningsvis var det ändå givande.

Som ni känner till har min trainer havererat vilket gör att det blivit svårare att fullt ut följa min träning. Som tur är har jag dock en fungerande pulsklocka, vilket gör att jag fortfarande kan ladda in träningar i datorn och följa de bitar som har med puls etc att göra.

I kväll när jag tränat hittade jag inte min IR-port som krävs för att kunna ladda in träningarna. Jag frågade Katten om hon sett den. Hon blev tyst och såg lite speciell ut. Efter ett tag kom det fram att hennes älskade hund hade älskat min IR-port och ätit upp den.

Nu har jag alltså varken trainer eller möjlighet att ladda in träningarna i datorn. Det går bra nu......

Katten tyckte för övrigt att  detta var förargligt och hon hade redan beställt en ny IR-port till min fina Polar.

Katten hade som ni förstår inte nämnt något till mig innan jag själv upptäckte att IR-porten var borta.

Kanske önskade Katten att jag skulle vara förkyld, skadad alternativt att jag inte skulle planera in någon träning den närmsta tiden.  Då skulle IR-porten hinna komma innan jag behövde den, och då skulle jag aldrig märka hundens bedrövliga beteende.

För övrigt hade Katten skällt ut Sirap som hunden heter när hon tidigare i dag upptäckt vad hundskrället ställt till med. Hunden är väldigt billig just nu och jag tycker Sirap borde skämmas - och som ni ser nedan gjorde han det.

Om han lärt sig något av detta?! Tveksamt. Risken är att han är seg som Sirap.....

11 kommentarer:

  1. Ojojoj! Det är varken lätt att vara husse eller hund just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Jag hoppas vi båda går mot en bättre vår...

      Radera
  2. Förhoppningsvis har hunden lärt sig något efter dagens utskällning. Förhoppningsvis har även (den motvillige) hussen lärt sig något också; att inte lämna IR-porten på soffbordet! Att hunden skulle ta den var inte ett helt oväntat scenario, som jag tidigare förutspått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att lämna saker på ett bord som inte är mat borde fungera. Men det är klart, har man att göra med någon som är seg så har man.

      Radera
  3. Svar
    1. Svar ja. Funderade på strypa hundskrället men Katten tyckte det var en dålig idé, så det fick vara.

      Radera
  4. Katten på Hunden och Hunden på repet eller hur var det nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Det är så vi skulle ha gjort. Vi får skicka Sixten (vår katt) på Sirap, så kanske han lär sig något!?

      Radera
  5. Är det en valp eller en understimulerad hund? ;-) Märgben är perfekt sysselsättning! Ger fina tänder också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du. Det är nog fortfarande en valp!? Han är ca 9 månader. Understimulerad - borde inte vara så, men kanske. Jag skickar frågan till hundexperten i familjen, och det är inte jag utan Katten.

      Radera
    2. Tiden går snabbt... Sirap är nu drygt 10 månader (men fortfarande valp).

      Jag skulle absolut inte kalla honom understimulerad, får springa lös i skogen mellan 30 och 60 minuter/dag (utöver alla "kisspromenader"). Just den här dagen hade vi varit på en 2-timmars promenad, inklusive fikapaus, tillsammans med ett gäng andra hundar.

      Sådana här incidenter är väl sådant man får räkna med under valptiden, men snart är den förbi och då ska jag nog ha fått ordning på honom :-)

      Radera