fredag 28 februari 2014

Effektiv tabata

Idag har jag verkligen varit effektiv.

Efter en fullspäckad dag på jobbet kunde jag gå hem lite tidigare. Jag började promenera de 2 km hem 16.05.

Väl hemma gjorde jag middag, vilket innebar att steka köttfärs, skära grönsaker, göra lite guacamole, duka mm. Sedan bytte jag om och genomförde en cykelträning. Därefter duschade jag och bytte om igen.

Vi hade bjudit mor på middag 17.30 och då var jag klar med allt. Med andra ord fixade jag alla dessa delar på under 1,5 timme. Det tycker jag var ganska snabbt och effektivt.

Själva cykelträningen var också extremt kort och effektiv. Det blev 10 minuters uppvärmning och 8 minuter på slutet för att trampa ur mjölksyran. Däremellan var det 4 minuters extremt tuff träning. Det innebar att träffa tabata. Som ni vet innebär det 20 sekunder då du från första till sista sekund cyklar absolut allt du kan. Därefter blir det vila i 10 sekunder innan du åter maxar 20 sekunder. Allt återupprepas 8 ggr, och det tar som sagt bara 4 minuter.

Upplägget är extremt tufft och mot slutet är det så tufft att man funderar på vad man gör. Det tar flera minuter efter sista intervallen innan man åter är talbar och återkommer till verkligheten.

Det tar ett tag att få upp pulsen på tabata, men det gör inte att det är mindre jobbigt. Snittpulsen för de fyra minuterna blev ändå 90% och mot slutet låt jag på 95% av maxpuls. Benen de brände bra redan vid intervall 2 av 8. Inte blev det mindre smärta efterhand.

Jag tränade alltså bara 22 minuter effektiv tid i dag och tufft i 4 minuter. Ändå känner jag mig mer påverkad två timmar efter träningen än vad jag brukar göra om jag kör halvhårt i två timmar.

Jag tackar tabata för en givande och utmanande start på helgen.

4 kommentarer:

  1. Ja det går att bli trött även om man bara har några minuter över. Det är bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag fanns inte många minuter att tillgå - men viljan att träna. Då är det bra att ha tabata som "kompis"

      Radera
  2. Mmm! Mr Tabata är en krävande man. Man mår rent illa av att träffa honom ;-)
    Bra kört Tomas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite hatkärlek till den mannen. Man vill inte träffa honom. När det händer är det tufft. Efter besöket känns det bra och man är nöjd.

      Radera