tisdag 25 februari 2014

Intervaller så jorden snurrade

Måndagen skulle bjuda på ett riktigt tufft pass. Det var lite så att jag bävade för tröttheten. Jag var faktiskt ombytt och klar redan halv sju, men av olika anledningar satt jag på cykeln först en drygt timme senare. Om jag blev trött - skulle tro det va.

Efter lite uppvärmning brände jag av 4 tvåor med två minuters lugnare cykling emellan. Därefter körde jag med direkt 4 ettor med 1minuts vila emellan.

På tvåorna hade jag först svårt att komma upp i en puls på en bit över 90% då benen han bli sega och fulla av mjölksyra dessförinnan. Vid tredje intervallen var jag dock där.

På ettorna körde jag kontrollerat för att köra i stort sett max sista tretti. Då flög verkligen pulsen upp, och benen brände riktigt fint sista femton sekunderna. Efter varje etta snurrade världen och det som var på tvn som jag hade på var som i en dimma.

Efter åtta intervaller var jag ganska tärd. Jag cyklade då på i distanstempo under 7 minuter för att därefter bränna av 4 stycken 30 sekundare. Varje intervall låg jag på ca 120 i kadens och maxtryck. Sista 10 sekunderna var inte att leka med. Efter varje intervall var jag som i ett töcken.
Mellan varje intervall blev det 90 sekunders mycket lugn cykling, innan det var dags igen.

Efter den sista och tolfte intervallen för dagen blev det ca 10 minuters lugn cykling för att transportera bort slaggprodukter och rent allmänt få mjölksyran ur kroppen.

Det blev bara 60 minuters trampande, men det räckte gott för att skapa spagettiben och en spridd trötthet i kroppen.

10 kommentarer:

  1. Hupp! Du kör på bra Tomas. Det där var inte illa, kort hårda intervaller men inte för korta helt i min smak. Bra kört, att du var så morgonpigg det trodde jag inte å ser du det går att träna utan OS ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt klart går det att träna utan OS. Det går då också att köra mycket hårdare, då man inte behöver se något på tv. Kör man så här hårt går det inte att hålla koll på sändningen.

      Radera
  2. Låter som en riktigt jobbigt pass.

    Fick det att köra redan efter 90 sek om du körde absolut max på 30 sek intervallerna? Jag brukar behöva betydligt mer vila än så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett riktigt tufft och givande pass.

      Du har helt rätt att det inte var max på 30 sekunderna om du tänker att det då från första sekund skulle vara den absolut högsta intensitet som var möjlig. Däremot var det max vad jag klarade för att behålla samma intensitet hela 30 sekundrarna. Jag håller med dig att om jag skulle kört absolut max vad som går varje sekund och därmed inte klarat att hålla effekten hela passet, då hade det inte varit möjligt att köra det igen efter 90 sekunder. Då tar det markant mycket mer tid innan det är möjligt. Med andra ord var jag lite otydlig.

      Radera
    2. Tänkte att du kanske nått en helt grym nivå när det gäller mjölksyratransport.

      Jag brukar ibland roa mig att köra just Max från sek 1. Brukar leda till knappt styrfart samt en intressant känsla efter 30 sek...

      Radera
    3. Nej, jag behöver nog köra en 3-4 pass till innan jag är där......

      Jag vet inte om det är att roa sig!? För det första känns det allt annat än najs. Sedan är det inte helt lätt att få något större tryck resten av träningen. Men jag vet att det finns de som bedömer att det är riktigt bra träning.

      Radera
    4. Nä att få något tryck resten av träningen är ju bara att glömma. Det tillhör inte mina favoritpass direkt men de sägs ju att de ska vara effektiva. Såhär skriver Mattias Lundqvist dessa pass:

      "Du får en ökad uthållgihet och bättre fettförbränning med en mycket liten insats i träningstid. Nackdelen är kraftigt obehag av träningen. Känns detta pass inte extremt obehagligt har du inte tagit i tillräckligt."

      Jag är inte jätteledsen över att jag inte har något sådant pass på schemat i veckan.

      Radera
    5. Fettförbräning låter inte fel.

      Jag skrev häromveckan om den forskning som visade att 20% av människorna inte är träningsbara och 15% är extremt lättränade. Resten ligger i mitten.

      I samma forskning hävdade de att det var exakt den här träningen man skulle köra. Det kändes dock lite farligt. Otränade personer som kör all-out i 30 sekunder, dessutom utan uppvärmning. Man behövde inte ens byta om. Detta skulle göras 2 ggr med vila emellan. Det upprepades 3 dagar/vecka. Någon mer träning skulle inte behövas för att utvecklas markant.

      Radera
  3. Gick det ska det så klart stå.

    Ett imponerade pass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du ser ovan stämde det nästan. Men det var hur som helt ett riktigt bra pass.

      Radera