onsdag 11 december 2013

Sjuk dotter och ettor

Sådana här dagar blir både arbete och träning sekundära. När familjen mår dåligt finns inget annat för ögonen.

Tova har varit dålig i cirka en vecka, har inte varit i skolan, lunginflammation och har inte orkat någonting. I går kväll fick Tova dessutom kramper. Det fortsatte nu på morgonen, och trots stora mängder stesolid försvann inte kramperna. Vid ett idag blev det därför ambulans till sjukhuset.
Tova i somras någon vecka innan hon senast var på intensiven.

Tova ligger nu intuberad och nedsövd på intensiven. Lungorna är dessutom mycket dåliga. Nu ikväll är Katten hos Tova och jag har varit hemma med Melvin och vi har också varit på innebandy. Det gäller ju att även hålla uppe modet på sonen och inte låta honom drabbas allt för mycket. Vi har också hunnit med att titta lite på film.

Nu för en stund sedan körde jag ett mycket kort och hårt cykelpass för att rensa både huvud och kropp. I morgon åker jag till sjukhuset och byter av Katten. Jag blir då kvar till på lördag, så får vi se sedan hur det blir. Nu är fokus på att Tova ska återhämta sig och snart få må bra.

Dagens cykelpass blev 10 stycken ettor. De sista femton sekunderna i varje intervall brände det bra i benen. Jag höjde effekten vid de senare intervallerna och på den sista intervallen gick jag riktigt hårt sista trettio sekunderna. Idag körde jag mycket lugnare på vilominuten än vad jag brukar. Det fick till följd att snitt- och maxpuls blev lägre på intervallerna, men samtidigt kunde jag nog trycka lite mer effekt. Som vanligt får ni ta watt-uppgifterna med en nypa salt, då min trainer inte är kalibrerad, och siffrorna är osäkra. De fungerar dock för att jämföra med tidigare egna träningar. Det visar att jag tryckte på bra idag.


Snittsiffror under de 10 enminutersintervallerna.

            Kadens    Watt        Snittpuls        Maxpuls
1          102,5       360          84%               87%
2          103          373          83%               87%
3          104          373          82%               88%
4          104          373          84%               87%
5          103,5       368          85%               88%
6          105,5       387          85%               89%
7          104,5       382          86%               90%
8          104          383          86%               90%
9          104,5       373          87%               90%
10        108          428          88%               93%

Två bra träningspass i rad. Det var ett tag sedan. Men just nu känns det inte särskilt viktigt. Jag tänker bara på Tova. Men det var riktigt skönt att rensa skallen och kroppen och tänka på annat en liten stund.

6 kommentarer:

  1. Ajajaj! Mitt hjärta blöder Tomas! Jag känner för er, skit i träningsplaneringar familjen är viktigast!
    Gör precis som du skriver kör när du kan för att få rensa tankarna bara.
    Hoppas det går bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken Mazze. Helt rätt, familjen är viktigast. Men det är också viktigt att röra på sig och rensa tankarna. Jag försöker övervinna tröttheten och uppgivenheten och ta mig upp på cykeln bara det finns en liten stund "över".

      Radera
  2. Har tänkt mycket på Tova de senaste åren! Ledsamt att läsa detta på FB. Stora styrkekramar till Tova och resten av familjen!!/Ida Bygdén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tova är fantastisk, så det är lätt att tänka på henne....

      Ja, Ida tiden går verkligen fort. Jag tycker inte det var så länge sedan vi bodde i Nordmaling. Tova har de senaste åren mått allt bättre, men nu under 2013 har det varit ett tufft år för Tova med 4 längre tillfällen på sjukhuset, där då två senaste varit riktigt tuffa.

      Radera
  3. Så sant att familjens hälsa är det viktiga! Tiden stannar upp ... hoppas att Tova mår bättre nu!
    Vilken ambitiös satsning på cykelträning du gör! Träning rensar verkligen hjärnan, men längesedan jag satsade och löptränade med mål. Njuter bara av friheten att träna det som jag känner för och att få upp pulsen emellanåt! God fortsättning och Gott Nytt År till er alla!
    Inger Carlsson

    SvaraRadera
  4. Hej Inger
    Tova är bättre om än inte riktigt sig själv. Vi som familj får nog kämpa på ett bra tag för att återhämta oss framför allt mentalt.

    Träning är perfekt för att rensa hjärnan, och skoj är det också dessutom. Vilken typ av mål man sätter upp, eller bara att man rör sig är upp till var och en. Bara man är nöjd så är det bra.

    För egen del är jag dock lite av av allt eller inget. Så nu när jag sedan ett antal år tillbaka kör cykling vill jag göra det ordentligt.

    Tack för det och ett Gott nytt år även till dig.

    SvaraRadera