söndag 5 januari 2014

9 pass och 28% lutning

I dag genomfördes det 8:e och 9:e passet för veckan. Precis som de senaste dagarna körde jag passen samtidigt som Tour de Ski.

Det första passet som kördes parallellt med damernas längdåkning varade 46 minuter. Nog kändes det att det var mitt 6 träningspass på tre dagar. Dessutom har jag kört på med ganska bra intensitet.

Jag kände därför att det var läge att dra ned intensiteten en del och valde därför att lägga mig på en puls kring 80% av maxpuls. Det fungerade fint.

Efter 45 minuters vila då jag också åt lunch var det dags för nästa träningspass. Dagens första träning hade mjukat upp benmusklerna en del, därför ökade jag intensiteten en aning efter att kört lugnt de första fem minuterna.

Efter uppvärmningen blev det 11 minuter sweetspot, sedan körde jag en 5-minutersintervall för att därefter åter köra sweetspot tills längdåkarna var i mål, dvs ca 20 minuter. Totalt blev andra passet 42 minuter långt. Snittpulsen efter uppvärmningen hamnade på 84% och en snittwatt på 290.

Nu väntar ett träningspass i morgon, men sedan är det slut på denna period med både mycket mängd och hög kvalité. Det blir alltså vilodag på tisdag.

För övrigt är det mycket imponerande att se längdåkarna ta sig upp för slalombacken som de gjorde idag. Som brantast var det 28% lutning. Ni som cyklar vet vad det innebär. Eller snarare vet nog inte de flesta vad det innebär, men ni kan tänka er. De flesta har nog aldrig cyklat där det är så brant. Åtminstone inte någon längre bit. Hur som helst - längdåkare imponerar.

5 kommentarer:

  1. Imponerande Tomas! Starkt kört med tanke på hur ni haft det där hemma.
    Längdåkare har grymt flås den saken är säker. De brukar jag säger brukar vara sämre på att cykla i klunga :-)
    Men alla är vi barn i början...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Mazze.

      Helt klart. De har stark hjärt-/lungkapacitet. Däremot brukar de ändå i början av cykelkarriären få mycket mjölksyra i benen - visar att det är viktigt att träna idrottsspecifikt. Jag har också cyklat med många starka idrottsmän som inte riktigt fixar klunga på rätt sätt. Då fixar de inte heller i längden att hänga med. Så helt rätt som vanligt.

      Radera
  2. Jag plågade en skidåkare på min rulle i 1*40min tröskel i somras, han bangade på den efterföljande 1*20.
    För skidåkarna är det farten som dödar, inte motluten

    SvaraRadera
  3. Helt rätt både Stefan och Tomas! :-)
    De är tränade men med andra muskler. Kent sa att han aldrig upplevt som löpare att man kan köra sig så totalt slut som i cykel. Så dä ä en grymt tuff sport vi håller på med... Jag är stolt över att vara cyklist även om man får gliringar på jobbet om det där med lycra braller osv. Men det bjuder jag på. Inte många som hänger med när vi drar igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant både Stefan och Mazze.

      Radera