torsdag 20 februari 2014

Mycket träning, lite insats och stel kropp

Efter att i början av veckan fått lite känningar i vänster vad och höger ljumske/baksida lår har jag under veckan lagt om träningen.

Samtidigt har jag denna vecka ganska mycket tid för träning då jag ändå ser mycket OS, medan det ett antal veckor framöver blir lite svårare att få in den träning jag behöver. Detta då det är extremt mycket inplanerat på arbetet och många kvällar och helgdagar dessutom är uppbokade.

Utifrån känningarna och samtidigt som jag har vetskapen att jag behöver få många timmar i benen har jag anpassat veckans träning. Det har lett fram till att jag kör en träning jag nästan aldrig brukar köra. Det innebär jämn distansfart utan fartökningar och samtidigt med hög kadens.

Förhoppningsvis ger detta trots allt en del, även om det kanske inte är det mest effektiva för att utvecklas.

Framför allt hoppas jag att kroppen snart åter känns som den ska. Förutom en annan typ av träning kör jag stretching och massage både före och efter varje träning för att snabbare vara på banan.

Hur har då själva träningen sett ut i veckan?

I måndags var det vilodag och därefter har jag cyklat i tre dagar i rad. 90, 185 respektive 125 minuter. Totalt 6 timmar och 40 minuter. Intensiteten har som sagt varit låg och snittpulsen har också legat lågt. I snitt under veckans pass bara på drygt 74%.

Planen är att fortsätta med likartad intensitet under fredagen. På lördag blir det vila och sedan hoppas jag kroppen godkänner lite bättre intensitet på söndag.



1 kommentar:

  1. Inte konstigt att du får känningar med den träningsmängd du ligger på. Hur mycket har du tränat sista veckorna? Typ 50 timmar på 3,5 veckor varav en hel del intervaller?

    SvaraRadera