tisdag 29 april 2014

Stormvind och 160 timmar under 2014

Så var då årets första gemensamma tisdagsträning genomförd. Vad kan vi då säga om detta?

Ja, efter att vädret varit med oss en längre tid verkar nu medgången vara slut för ett tag. Jag tittade under förmiddagen på prognoserna att det verkar tveksamt de närmsta veckorna, med start i dag.


I kväll var det dock inte så illa som på förmiddagen då det var hagel, men när träningen började 18.30 var det både kallt och blåsigt. Framför allt blåsten var idag en riktig utmaning. Det blåste rejält, och samtidigt kom vindarna från olika håll, och det var även en hel del kastvindar.

Troligen hade det tveksamma vädret skrämt bort många av cyklisterna, eller så har ni inte insett att träningarna började idag!? I fjol hade vi totalt ca 30 cyklister som turades om att dyka upp på tisdagarna, och vi hade alltid bra uppslutning. Idag var vi bara fem tappra cyklister. Roligt att ni dök upp, men rent allmänt var det alldeles för få. Nu får vi hoppas att detta var en engångsföreteelse.
Rundan gick i dag via Hössjö och Rödtjärn och tillbaka. Det blev närmare 50 kilometer. Alla kämpade på, på ett bra sätt och det blev en bra runda trots väder och andra förutsättningar. För att få lite pulshöjare såg vi till att höja tempot i Hössjöbacken, Rödtjärnsbacken och Kyrkbacken. Faktiskt fick jag dock högst puls på hela rundan då jag tryckte på rejält i uförsbacken i Hössjö. Som högst 94% av maxpuls.
Förutom tre backar och en utförslöpa blev det för egen del en ganska så lugn runda. Det blev alltså fyra bra intervaller, och i övrigt ganska så låg puls. Det låg nog helt rätt med tanke på att jag legat på mycket träning under april månad.
Jag har när en dag återstår av april cyklat 173 mil och trampat i 59 timmar. Snittfarten under månaden är inte särskilt hög, vilket främst beror på många stigningar när vi var på Mallorca. Totalt har jag under april klättrat 14000 höjdmeter.

För hela året har jag hittills tränat 160 timmar och cyklat på trainer och racer totalt 5080 km. Totalt har jag klättrat 24000 höjdmeter. Jag kan konstatera att det har blivit mycket och bra träning de 4 första månaderna på året.

Vad gäller Vännäs CK hälsar jag alla välkomna nästa tisdag 18.30.

5 kommentarer:

  1. Imponerande träningsmängd, drygt 70% mer än vad jag lyckats få ihop under 2014. Förstår dock inte riktigt hur du lyckas och hinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara att jag har så lite på jobbet och fritiden i övrigt....

      Skämt åsido. Ja, det är bra mängd etc. Dock ska vi komma ihåg att jag lyckats ha två utlandsresor, vilket drar mycket träning. Räknar vi bort de 36 timmar som jag under året cyklat mer än dig utomlands är skillnaden mellan vår träning inte stor. Sedan är det ju så att du är bättre på att köra hårda pass, så jag behöver lite mer tid för att hänga med. Hänga med vill jag ju...

      Utlandsresorna borträknat har jag snittat 7 timmar/vecka övriga året. Mer sista veckorna. Bra, men inte extremt. Många runt omkring oss som vi kör cykellopp med tränar mer.

      Sedan är det självklart en konstform att få in all träning.

      Radera
  2. Tänkte på er hela kvällen när jag satt och jobbade!

    /Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då blev det nog ändå inget gjort!? Vi saknade dig. Nya tag nästa vecka.

      Radera
  3. Tillhör dom som ville men inte kunde tyvärr även nästa tisdag // Christer. L

    SvaraRadera