söndag 19 oktober 2014

Cykelgaraget fixat, nya vinterdäck, service och lite träning

Det börjar nu närma sig mer innecykling. Som ett led i detta har jag under dagen städat upp och gjort snyggt i vårt cykelgarage. Ja, det är så att vi nyttjar hela garaget till cykelrelaterade grejer. Det är också där både jag och Katten kör trainer. Bilen får hålla tillgodo med carporten.

Förutom att snygga till och göra garaget inbjudande för all träning som ska ske i vinter har jag också bytt till vinterhjul på min bruks-MTB. Lite träning ute i kylan ska det nog ändå bli.
Nya vinterdäck och även nya stänkskydd.

Jag har också gått igenom min Aeroad som började låta som ett tröskverk för två veckor sedan. Den har sedan dess inte använts och min oro har varit att det inte bara var hjulet som havererat utan också själva cykeln. Efter genomgång, service och tvätt av cykling är dock min preliminära bedömning att mitt finhjul är havererat, medan resten av cykeln fungerar bra. Negativt för hjulet då jag tror det är tveksamt om det går att laga. Positivt då själva cykeln verkar bra.
Städat och hyfsat många cyklar som trängs.
I morgon ska jag för övrigt lämna in min Aeroad på service. Tänker att den ska få en professionell bedömning och samtidigt får de byta styrlinda och kedja. Huvudsyftet med besöket är dock att kolla igenom mitt havererade bakhjul och kolla framhjulet när vi ändå håller på. Jag låter de också titta på bakhjulet som jag använde när vi var på Mallorca i april. Detta hjul brukar jag bara använda på utlandsresor, och när jag kraschade sista dagen blev framhjulet demolerat. Bakhjulet har jag inte kollat upp ordentligt, men nu ska det ske.

De flesta cyklarna från andra hållet och en arbetsbänk i bakgrunden
Tv och fläkt finns att tillgå för trainercyklingen. Lite cykeltidningar om man blir sugen finns också inom räckhåll.
Förutom städning, vinterfixning, service och lite annat blev det också lite träning.

Korpen hade anordnat ett två timmar långt spiningpass där pengarna som det kostade går oavkortat till rosa-bandet.

Vi blev 11 stycken inklusive ledare som han bli riktigt trötta. 7 av oss cyklar i Vännäs CK, så föreningen hade bra uppslutning. Jonas ledde för övrigt träningen på ett föredömligt sätt.

Jag har haft förkylningskänning sedan i fredags, Katten är lite rasslig och sonen låter som han druckit whiskey i 30 år. Jag kände mig dock inte sjuk så jag nöjde mig med att vila igår för att träna idag. Jag hoppas det inte blir något bakslag av detta.

Nu är det för övrigt ännu närmare den smäll jag pratade om i början av veckan......

3 kommentarer:

  1. Oj så fint ni har det i garaget man blir ju lite avis :-)
    Måånga cyklar blire eller hur? Hehehe!
    Du angående det där eventuellt havererade bakhjulet. Om du är intresserad så har vi faktiskt en cykelmekare i Råneå som jag tror skulle kunna fixa det. Han byte lager och fixade mitt bakhjul den gången det gick sönderr. Han bygger även hjul och skickar dem sedan söderut till försäljning så han kan sin sak om nu inte er cykelmek kan fixa det menar jag. Släng inte hjulet utan hör i sådana fall av dig så kan du få Jormas telefonnummer.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fint och bra. Många cyklar - helt klart. Men var och en har ju ett särskilt användningsområde. Därför är det alltid rätt med en ny cykel....

      Tack för tipset. Döms hjulet ut i Umeå så återkommer jag till dig.

      Radera
  2. Ja n + 1 är inte helt fel regel vad det gäller cyklar... :-)
    Gör så.

    SvaraRadera