onsdag 8 april 2015

Mallorca - Ännu inte full effekt: Effektmätare och cykeldator

Efter tre bra cykeldagar var det dags för den första vilodagen. Vi tog det därför lite lugnare på morgonen och åt frukost först vid halv nio.

Vi tittade ut och funderade kring vilka kläder som gällde för dagen. Katten valde en tunn jacka, jag endast t-shirt. Nej, jag var inte naken nedtill. Jag hade knälånga shorts. Det visade sig under dagen att rätt klädsel var inte min klädsel. Åtminstone inte före klockan två då solen visade sig. Före det var det faktiskt riktigt kallt. Eller ska vi säga, riktigt kallt när man har lite kläder.

Vart var vi då? Jo, vi åkte in till Palma. En stad som verkligen är stor, fin och mysig. Stadskärnan är som Gamla Stan, men så mycket mer av allt. Dvs den har alla mysiga gränder, fina restauranger, saker att se, men också en mängd affärer av alla de slag. Vi strosade runt under förmiddagen och gjorde egentligen inget särskilt.

Sedan blev det lunch, och då solen precis tittat fram valde vi slutligen en utelunch, i stället för att sitta inne på en restaurang. Idag blev det Kattens tur med en specialpizza, för vilka av er har tidigare provat att ha morötter på pizzan!? Ja, i alla fall inte jag. Det var dock enligt uppgift förvånansvärt gott.

Efter lunch besökte vi den gigantiska cathedralen som stått där i 700 år. Den var verkligen magnifik och gigantisk. Den står kvar även efter vårt besök.

Ja, jag glömde nämna att vi före lunch också besökte två andra muséer. Bland annat ett konstmuseum med alla kända spanska konstnärer. Trevligt.

Jag fastnade för en målning som hade en symbolik jag inte fullt kunde tolka. Kanske någon av er har svaret. Vad visar tavlan?

Efter Cathedral blev det kaffe, lite mer spatserande och sedan bussen tillbaka till Can Pastilla. Väl tillbaka handlade vi lite, åt lite middag, tog det lite lugnt, arbetade lite och förberedde oss för morgondagen.

För övrigt kan jag en vilodag som denna konstatera att jag i träningen  sedan jag kommit hit inte fått full effekt.

Vad det handlar om?! Ja, det handlar om den beställning som jag gjorde veckan innan vi åkte till Mallis och som jag ännu inte berättat utfallet kring. Varorna som dök upp just innan avresan, och först blev jag riktigt nöjd, sedan lite mindre nöjd. Sedan accepterade jag läget.

Det handlar om två spännande tillskott. Man kan ju aldrig få för mycket cykelgrejer!? Först och främst blev det en effektmätare - Stages Power. Varför en sådan? Ja, jag tror den är tillräckligt bra för mina behov, den har ett rimligt pris och adderar lite vikt.

Sedan hittade jag slutligen en Polar V650 på en nätbutik långt borta. En produkt jag sökt länge. Varför det blev en sådan? Ja det kan man fråga sig när lanseringen återkommande har flyttats fram för att nu komma ca 1,5 år senare. Sedan finns inga färdiga recensioner och troligen är väl Garmin bättre!? Men det är nog som med de som hade Saab. Kör man Saab så gör man. Ja, jag körde Saab när det fanns Saab. Ja, jag har alltid kört med Polar

Jag hade hur som helst riktigt tur och båda produkterna dök upp just innan avresan. Båda installerades men ett problem kvarstod. Klockan hittade effektmätaren men de gick inte att para ihop. Efter många försök och en del irritation började jag kolla på nätet och inser då att de inte fungerar ihop. I alla fall inte än. Polar kommer att via nätet uppdatera alla klockor om två månader, så de fungerar mot Stages. Muntert. Att ha en effektmätare utan att för stunden få någon nytta av den. Mitt i frustrationen erbjöd bror mig att låna hans gamla cykeldator som kan mäta effekt. Riktigt hyggligt!! Sagt och gjort, jag förberedde för att använda även denna, men bara för effektmätning.

Då allt dök upp så sent hade jag inte hunnit para ihop alla sensorer och kolla att allt funkade innan jag åkte hit. Det gjorde att jag inte helt vågar såga min gamla klocka innan jag ser att de andra fungerar som jag vill och att jag inte gör några hanteringsfel. Ni vet hur det är. En icke noterad träning via cykeldator är en ej genomförd träning....

Nu har jag alltså tre mätare på cykeln. Om det gör att jag för räkna träningen gånger tre?! Tror inte det. Målet är att jag innan resans slut är nere på två klockor och i juni ska det bara behövas en. Hoppas jag.

Inköpen har alltså ännu inte fått full effekt. Jag återkommer med hur det går kring detta och ett omdöme om både Stages och Polar V650.

4 kommentarer:

  1. Tavlan? Människans utveckling till de bättr.... ehhh eller sämre kanske om man tänker efter. Vilket snubben till vänster verkar göra ;-)
    Ajdå! Så trist ny cykeldator som inte går att para med en stages effektvev???
    Då borde Polar ha fixat innan de släppte cykeldatorn kan man tycka men huvudsaken att du är nöjd med din saa, ehh polar. :-)
    Själv kör jag med Volv, ehh Garmin jag som brorsan din verkar göra ack så bra den är :-)
    Hehehe!
    Fortsatt bra cykling önskar jag er! Ja du har ju några veckor till du :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, något i den stilen tänker jag att tavlan visar. Men jag har inte riktigt hela bilden.

      Vad gäller Polar håller jag med.
      Ja, vi får se om det blir flip eller flopp i slutändan.

      Garmin har jag aldrig gillat. Brukar vara flexibel, men inte i riktigt allt.

      Ja, jag hoppas på många bra pass till.

      Radera
  2. Har också haft polar jättelänge, men så fort jag testade Garmin så insåg jag att den var klart bättre i ..allt
    Klart att Polar inte passar mot Stages, inget passar ju mot Polar, förutom Polar.
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stefan, det är nog bara så att du kommit längre i utvecklingen. Blir inte detta bra så är nog även jag fast i Garmin vid nästa köp. Vid en första info kring Polar V650 hade de lovat att den skulle fungera mot Stages, och det var för över ett år sedan. Så inte är de snabba.

      Radera