måndag 8 februari 2016

Nästa fas i försäsongsträningen - Stenhårt och mindre, då blir jag bättre?!

Nu är det alltså dags för nästa fas i min träning.

Detta efter att ha genomfört 4 block med vardera sex veckor i varje under oktober till januari.

Tanken är nu att köra hårdare på intervallerna och generellt kommer också intervallerna vara kortare. För att kunna trycka på tillräckligt hårt på de olika passen, och inte bli för sliten kommer jag att dra ned på träningsmängden under dessa två månader. Men visst är det bara att förbereda sig på ännu mer tuff och utmanande träning här framöver.

Jag planerar att träna 5-6 dagar per vecka, men de flesta passen ska vara relativt korta. Någon typ av intervallträning kommer att ske ungefär 4 dagar/vecka. Av dessa intervallpass ska minst två vara av typen riktigt stenhårt. Planen är att 1-2 pass per vecka ligger mer mot distansintensitet.

Det ger enligt planen ett snitt på 7-8 timmar/vecka, och det är då väldigt mycket mindre än de första fyra månaderna på försäsongen. Dock är min erfarenhet att min kropp behöver ganska mycket återhämtning om jag går all in. Får jag till det enligt plan ligger jag på 300 timmars träning efter mina 6 försäsongsmånader vilket jag hoppas ska innebära att jag är starkare än i fjol vid samma tid. I samband med att tävlingssäsongen börjar i slutet av april brukar jag träna mindre än på försäsongen och i september som är sista månaden på säsongen (börjar räkna 1 oktober) brukar jag återhämta mig. Åtminstone sista veckorna. Det gör sammantaget att jag håller mig till planen att få ihop totalt ca 500 träningstimmar under året.

De senaste dagarna har jag tittat i min kalender och utifrån det lagt in lugna, medelintensiva, hårda och mycket hårda veckor för februari och mars. Detta med utgångspunkt från hur arbetet ser ut, när träningslägret på Mallis ligger, hur tävlingarna är fördelade, när jag satsar på bättre form och för att få till en riktigt bra polarisering. Därefter bär det av till Mallis i 12 dagar och sedan är det bara 11 dagar till första deltävlingen i Sverigecupen.

Planen var att köra hårt veckan som var, men min långdragna förkylning och den sega kroppen gjorde att det istället i början av förra veckan blev återhämtning och sedan bara några kvalitetspass på slutet. Så kan det gå. Det blir inte alltid som du planerat. Jag hoppas dock att jag nu ska kunna trampa på enligt plan.

Jag börjar med vilodag i dag.

3 kommentarer:

  1. Spännande Tomas!
    Ska bli intressant att följa din plan med kortare hårdare pass.
    De där distansintensitetspassen hur tänker du där?
    Jag är nyfiken på hur långa och hur hårda de är tänkta att vara?
    Hoppas det går bra kör hårt å håll dig frisk! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och med att jag kommer att dra ned på träningsmängden lägger jag mina distanspass relativt högt i ansträngning för att vara distans. Planen är att ligga på ca 136-140 i puls (75-78%). Dvs MAF-intensitet

      På de pass jag kör intervaller kommer all övrig cykling att ligga på ca 65-70% av maxpuls.

      Radera
  2. Aha! Låter klokt!
    Jag ligger i princip på samma pulsnivå på mina distanspass. Kanske lite lägre ibland men oftast runt 75%.

    SvaraRadera